Noll till 517, på åtta veckor!

Noll till 517, på åtta veckor!

Parkeringshus är komplexa byggnader som ska klara av aggresiva miljöer med snö, vatten, salter, slitage från dubbdäck och ökad brandrisk. Därtill har vi en rad funktionella krav som ska tillgodoses. Det ska vara en trygg och säker miljö för de som parkerar, lätt att ta sig mellan bil och utgång, med god överblick på trafiken. Ett parkeringshus ska också till sin utformning minimera risker för påkörning och krockar och naturlligvis ha så mycket parkeringsbar yta som möjligt.

Från ett ägarperspektiv ska parkeringshuset också hålla en god miljöprofil, ha möjligheter till gestaltning,vara snabbt att uppföra och vara ekonomiskt fördelaktigt att bygga.

Allt det här har vi tänkt på när vi ursprungligen utvecklade parkeringshuskonceptet TempoDeck™

Konceptet utgörs av en pelare och balk stomme med bjälklag och farbanor av betong. Ramper, räcken och ett rationellt system för avvattning ingår.

Alla ingående komponenter håller en hög miljöprofil och har betyget rekommenderas i Byggvarubedömningen och Sunda Hus.

Även om kontruktionen är avsedd att hålla länge så har vi från början designat TempoDeck™ för återanvändning. Du kan alltså demontera hela parkeringshuset och flytta det till annan plats!

Vår senaste version av konceptet hittar du vid terminal fem på Arlanda, P53, där är konceptet uppdaterat med nya lösningar för ramper och skulpturalt utformade pelare för bättre sikt samt med slimmade bjälklag.

Från att ha varit noll parkeringsplatser finns det idag 517 st, allt monterat på åtta veckor!