Strängbetong levererar två nya kontorsbyggnader till Atrium Ljungberg

Strängbetong levererar två nya kontorsbyggnader till Atrium Ljungberg

I höst är det montagestart för Atrium Ljungbergs två nya kontorsbyggnader. Kontoren kommer att ligga i Sickla i sydöstra Stockholm där bland andra Domstolsverket blir hyresgäst.

- Sickla är ett område som vi på Strängbetong väl känner till. Vi har tidigare levererat byggnader som exempelvis Atlas Copcos och Intrum Justitias huvudkontor, säger Anders Lind, affärschef på Strängbetong.

I likhet med de tidigare kontorshusen så kommer det även här att bli vackra tegelfasader från Strängbetongs produktionsanläggning i Örebro. Det är arkitektföretaget Scheiwiller Svensson som har ritat kontorshusen. Att det blir tegelfasader är ingen slump. Arkitekt Ivo Leijon berättar:

- Eftersom Sickla tidigare var ett industriområde kändes det självklart att använda teglet, för att betona det industriella arvet i området. Vi vill också särskilja det från andra närliggande stadsdelar som exempelvis Hammarby sjöstad som till stora delar har en annan typ av materialpalett och bebyggelse.

Atrium Ljungberg har över tid utvecklat Sickla utifrån en tanke om att skapa en levande och blomstrande stadsdel i sydöstra Stockholm. Området är numera en kombination av handelsplats, arbetsplatser och verksamheter för kultur, service och lärande. De nya kontorshusen är ett steg i Atrium Ljungbergs fortsatta utveckling av Sickla.

- Sickla är en av våra mest kompletta stadsmiljöer, etablerat, moget och jordat. Här finns ett rikt utbud av service, närheten till Stockholm, flera världsledande företag och en urban känsla. Med de nya kontorshusen skapar vi ett attraktivt och stadsmässigt kvarter för stora och små kontorsverksamheter, menar Petter Klingofström, uthyrningschef på Atrium Ljungberg.

De två kontorshusen är lika höga, men skiljer sig åt i storlek och uttryck. Den mindre byggnaden kommer att få en tegelfasad med mörkt gråsvart tegel som vilar på en hög entrévåning i stram vit betong, medan den större byggnaden får en fasad som är mer uppdelad.

- Utifrån en geometri som var knepig valde vi att dela upp byggnadens fasad i fyra delar för att göra den mer levande i stadsbilden. Inslag av anodiserad aluminium med en kopparfärgad ton agerar avdelare mellan två olika rödbruna tegelkulörer som klär byggnadens fasader, säger Ivo Leijon.

Strängbetong kommer utöver de 21000 kvm vägg och fasader leverera ca 28000 kvm håldäcksbjälklag, terrazzoslipade trappor och trapplan. (28 000 kvadratmeter motsvarar ca 4 st fotbollsplaner).

Montaget inleds under hösten 2016 och ska avslutas under 2017 vilket sammanfaller med färdigställandet av tvärbanans förlängning från Hammarby Sjöstad till Sickla.