Emporia invigs – Strängbetong, stor centrumbyggare i Skåne

Emporia invigs – Strängbetong, stor centrumbyggare i Skåne

Nu när Skandinaviens främsta köpcentrum står klart är vi på Strängbetong stolta över att ha medverkat till att ännu en pusselbit är klar i den nya stadsdelen i Hyllie utanför Malmö.

2009 stod Malmö Arena klar där Strängbetong levererat och monterat den bärande konstruktionen det vill säga stommen.

Redan 2008 skrev Strängbetong kontrakt med Steen & Ström om att bygga stommen till Emporia.

Strängbetong har förutom själva köpcentrumet byggt ett kontorshus på 13 000 kvm och Malmös största parkeringshus om totalt ca 2 200 parkeringsplatser.

Strängbetong har till Emporia;

• Gjutit över 20 000 element som har monterats på plats av Strängbetongs egna montörer. 170 000 kvm bjälklagsyta och 17 kilometer betongbalkar.
  • Sedan 2008 har ett stort antal konstruktörer, beräkningsingenjörer, projektledare, fabrikspersonal, montörer och många fler varit engagerade. Av våra över 1200 medarbetare har ca 200 medarbetare varit  involverade i projektet.

- För Strängbetong har Emporia varit ett mycket viktigt projekt under de senaste åren. Det har varit en stor utmaning där många duktiga medarbetares engagemang har varit helt avgörande. Förutsättningen för att lyckas i ett så här komplicerat projekt är förstås en bra dialog med byggherren, och vi har under hela projektets gång haft ett mycket bra och nära samarbetet med medarbetarna på Advansia, som varit Steen&Ströms byggledare, säger Tomas Svenberg, Affärsområdeschef Hus& Anläggning, AB Strängbetong.

- Nu när vi ser det färdiga resultatet är det bara att gratulera Steen&Ström till ett fantastiskt slutresultat och det är med stolthet vi säger ”vi var med och byggde Emporia”, säget Tomas Svenberg.

Strängbetong har tidigare under 2000 talet varit med och byggt över 20 köpcentrum i Sverige.

Åt Steen& Ström har Strängbetong byggt köpcentrumet Allum i Partille som öppnade 2006.

I Kristianstad har nyligen första spadtaget tagits för Nya Gallerian.

Just nu är Strängbetong även stomentreprenör till Mobilia i Malmö.

Strängbetong är Sveriges ledande företag inom prefabricerade byggnadssystem. Företaget har cirka 1200 anställda, verksamhet på 13 platser i landet och en omsättning på närmare 2,5 miljarder kronor.