Strängbetong levererar betongstommen åt Akademiska Hus nybygge på Stockholms universitet

Strängbetong har fått en ny order att leverera betongstommen till de nya flyglarna som ska byggas vid Arrheniushuset på Svante Arrhenius väg vid Stockholms universitet. Beställare är Akademiska Hus som Strängbetong har samarbetat med tidigare.

Husen kommer att inrymma kontor, laboratorier, hörsal och matsal. På taken kommer det att finnas växthus.

- Det känns jättebra att ha fått förtroendet att samarbeta med Akademiska Hus igen, säger Strängbetongs säljchef Hus & Anläggning Anders Lind. Senast levererade vi Veterinär- och Husdjurscentrum (VHC) i Uppsala.

De nya flyglarna kommer att vara en vidareutveckling av de så kallade Arrheniuskvarteren som karakteriseras av sin rena betongyta och sin utanpåliggande stomme med synliga betongpelare. Detta särdrag har dock fått utgå då de inte uppfyller de miljömål som myndigheter och fastighetsägare ställer idag. Således kommer stomsystemet på de planerade byggnadskropparna N, P och Q istället att byggas med en invändig stomme.

Fasaderna ska bli helt grå, släta väggar i likhet med övriga närliggande byggnader. En betongyta förväntas vara naturligt slät, och jämnt grå.

- Att skapa en fasad av slät, obearbetad betongyta kräver stor uppmärksamhet, och är estetiskt sett den svåraste ytan att få till. Det som ser enkelt ut är nämligen svårt, berättar Strängbetongs projektledare Cecilia Seavers. Det krävs att flera förutsättningar uppfylls vid tillverkningen: jämn temperatur, rätt luftfuktighet och att betongen har samma blandning.

Ordern är värd cirka 60 miljoner kronor.

Strängbetong är Sveriges ledande företag inom prefabricerade byggnadssystem. Företaget har cirka 1200 anställda, verksamhet på 13 platser i landet och en omsättning på närmare 2,5 miljarder kronor.