​Guldläge för kunden när Strateg lyfte mässnärvaron

EVENT. Hur får du speeddejtande mässbesökare att komma ihåg just din monter bland alla andra? Och hur får du samma personer att omedelbart vilja boka in ett besök med dina säljare? Strateg lyfte mässnärvaron för isoleringstillverkaren Knauf Insulation till en ny, guldig, nivå.

Att skapa en attraktiv mässnärvaro åt kunden är många byråers stora utmaning. När Strateg fick i uppdrag att hjälpa Knauf Insulation på XL-byggs leverantörsmässa i slutet av förra året valde den örebrobaserade kommunikationsbyrån att gå ifrån den vanliga mässmontern.

– Uppgiften var att skapa en monter som besökarna skulle komma ihåg och det gjorde vi med bland annat guld, konfetti och en engagerad professor, säger Per Andersson Banck, kundansvarig på Strateg.

Tydligt budskap
Skådespelaren Peter Kjellström, känd från bland annat Peter Flacks Hjalmar-revyer, axlade professorsrollen. Han tydliggjorde isoleringens starka sidor med hjälp av marshmallows, chilinötter och kexchoklad. Staplade guldpengar som pedagogiskt och enkelt visade den goda ekonomin i det hela. Smällde konfettikanon efter konfettikanon – 30 stycken närmare bestämt – och fyllde på så sätt montern med massor av små, små guldstjärnor.

– Besökarna slussades runt i mindre grupper och fick cirka 15 minuter hos varje leverantör. Knauf Insulations monter täcktes av ett stort profilerat skynke. Den som inte hade haft sin slot-tid hade med andra ord ingen aning om vad som pågick därinne. Då och då hördes en rejäl smäll från konfettikanonen, skratt och rösten från en ivrigt mässande professor. Gissa om folk blev nyfikna, berättar Per Andersson Banck.

Många bokade möten
Målet med mässan var att boka uppföljande säljmöten med så många som möjligt av de potentiella kunderna – och nästan alla tackade ja till ett besök. Dessutom fick montern en hel del uppmärksamhet i branschmedier.

– Vi vill göra våra kunder framgångsrika, den här gången handlade det helt enkelt om att tänka utanför den ordinarie mässboxen, avslutar Per Andersson Banck.

Arbetsgrupp:
Per Andersson Banck, Kundansvarig
Mia Waldesjö, Projektledare
Robert Lundin, Creative Director
Yvonne Andersson, Art Director
Gunilla Eriksson, Copywriter
Victor Lund, Motion Designer
Peter Kjellström, Skådespelare

Kontakt och mer information:
Per Andersson Banck, Kundansvarig, tel: 070 184 44 05
Robert Lundin, Creative Director, tel: 070 184 44 46

Foto och video (Ange alltid bildkälla Strateg):