Internkommunikation för miljarder – Strategs sociala intranät växer

Internkommunikation är den hetaste trenden hos Sveriges marknadsavdelningar just nu. Företagen lägger nu strax över 41 miljarder på internkommunikation, enligt SCB:s officiella statistik, jämfört med 66 miljarder för externkommunikation. – Vi ser nu ett paradigmskifte i och med att de sociala intranäten blivit tillgängliga även för företag med 50 anställda eller mindre, och de kan vinna stort, säger Fredrik Vannestål, vd på kommunikationsbyrån Strateg.

Svenska företag lägger nu nästan lika mycket pengar på att kommunicera internt som externt. Allra mest lägger företag med 10-49 anställda, som lägger nästan 60 % av de totala kommunikationsinvesteringarna på internkommunikation, enligt de senaste siffrorna från SCB. Företag med upp till 250 anställda lägger i snitt 48 % av sina kommunikationspengar på internkommunikation.

– Som kommunikationsbyrå ser vi den interna kommunikationen som en nyckelfaktor om man vill bygga en sund företagskultur, öka engagemanget och och få samsyn mot de gemensamma målen, så det är verkligen glädjande att det får stort fokus. Det är också positivt att de digitala verktygen för internkommunikation nu blir tillgängliga även för mindre organisationer. Vi är inne i ett paradigmskifte där, säger Fredrik Vannestål, vd på kommunikationsbyrån Strateg.

Fler delaktiga medarbetare

För att se till att kunderna blir framgångsrika även på internkommunikation arbetar Strateg med plattformen Social Collaboration, utvecklad av partnern Sitevision, som också utvecklar Sveriges högst rankade webbpubliceringsverktyg. Styrkan är ett modultänk som underlättar resan mot en mer digital arbetsplats, där samarbete och engagemang är ledorden.

– Intranätet har tidigare mångt och mycket fungerat som en kanal att föra ut kommunikation från ledningen. I takt med ett mer modernt och agilt arbetssätt har behovet av en digital arbetsplats ökat. När alla blir redaktörer och tillsammans är med och producerar innehåll, ökar värdet av nätverket exponentiellt, men då krävs också en riktigt kompetent plattform, säger Fredrik Vannestål.

För mer information, kontakta:

Fredrik Vannestål, fredrik.vannestal@strateg.se, 070-184 44 21

• leif goldkuhl
  • fredrik vannestål
  • strateg

Strateg är en kommunikationsbyrå med 42 medarbetare. Med en väldig massa kompetens och ovanligt stort engagemang levererar vi analyser, strategier, innehåll och underhåll som hjälper våra kunder att nå sina mål.

Leif Goldkuhl

Presskontakt Kundansvarig/strategisk rådgivare 070-184 44 09