Hjalmarpremiär, jubileum – och chans på Svenska Designpriset

Maria Montazami, Håkan Juholt och Svansjön på samma scen? Jo – i Hjalmars Burlesque-revy är allt möjligt.

Nu på fredag den 16 september är det premiär för revykungen Peter Flack, som gör Hjalmar för 35:e året i rad och är nominerad till Svenska Designpriset.

Det är i kategorin ”Foto/illustration” som Hjalmars Burlesque-revy och Strateg är nominerade till Svenska Designpriset. Den publika omröstningen är igång och pågår veckan ut.

Samma vecka har Peter Flack både premiär och jubileum – för den här hösten gör han Hjalmar för 35:e året i rad och fyller själv 65 år i oktober.

– Vi firar 100 år ihop Hjalmar och jag och därför är Hjalmars Burlesque-revy på Nya Parkteatern en spektakulär och påkostad uppsättning. Det är mycket av allt, helt enkelt – inte minst skor. Aldrig förr har vi haft så många skor i en revy.

Kostymdesigner Hedvig Andér blev väldigt glad när hon fick veta att temat för revyn var burlesque:

– Det kändes bara så självklart på något vis. Egentligen har det burleska funnits med som en underton i alla revyer som vi gjort tillsammans. Burlesque för mig handlar om att tänja gränserna och släppa på konventionerna. Lite grann handlar det väl om att vad som helst är tillåtet, men det får samtidigt aldrig bli vulgärt.

Utmana kan man göra på många sätt, poängterar Peter Flack – till exempel genom att låta det förväntade övergå i något oförutsägbart och oväntat.

– Vår tolkning av Svansjön är definitivt en utmaning. Åtminstone för människorna i publiken, stackars dem.

Koreograf Per-Magnus ”P-M” Andersson kallar showen för en traditionell revy med en modern och nyskapande twist.

– De klassiska sketcherna finns kvar men är uppblandade med kittlande nummer och burlesk humor. Det finns ett högt tempo i föreställningen. Det är massor av galna infall, oväntade händelser, väldigt mycket värme och glädje – och en otrolig närhet till publiken.

– I den stund man går in i salongen, går man in i en glamorös och burlesk värld där känslan är att precis vad som helst kan hända. Och det gör det också. Jag lovar.

Ensemble: Peter Flack, Marie Kühler, Peter Kjellström, Amanda Flack, Lena Kolterud, Parwin Hoseinia, Jacob Gyldenskog, Jenny Fromm, Mette Geiger Fischer, Alexander Fjellner, Stephan Berg.

Producent och scenografi: Christer Linder

Regi: Peter Flack

Koreografi: Per-Magnus ”P-M” Andersson

Kostymdesign: Hedvig Andér

För ytterligare information, vänligen kontakta Monica Forsberg tfn 0706-766222

www.nyaparkteatern.se

www.facebook.com/nyaparkteatern

• nya designpriset
  • strateg
  • jubileum
  • premiär
  • peter flack
  • hjalmar
  • burlesk

---

Strateg är en reklam- och webbyrå med 37 medarbetare som samarbetar med några av Sveriges starkaste varumärken. Bland kunderna finns bl.a. Aftonbladet, Aspholmen Fastigheter, ASSA, Atlas Copco, Axfood Närlivs, engcon, Green Cargo, Handelskammaren Mälardalen, Holmen Paper, KlarSynt, Moderatkvinnorna, Moelven Eurowand, Nya Parkteatern, Rejmes, Scana Steel Booforge, Siemens, Svenska Kammarorkestern, Svevia, Swecon, TiM, Vasallen, Volvo Construction Equipment, Årets Bild, ÖBO, Örebro Airport, Örebro Convention Bureau, Örebrokompaniet och ÖSK Fotboll.

Leif Goldkuhl

Presskontakt Projektledare 070-1844409