Ammeraal Beltech flyttade sin IT till molnet

Varför Stratiteq?

– Vi sökte någon som kunde ge oss en smart molnlösning. Vi såg på Microsofts partnerwebb att Stratiteq fanns i Malmö, bara en timme från oss. Vi är definitivt nöjda med valet av leverantör, säger Matts Lilja, vd på Ammeraal Beltech i Hanaskog norr om Kristianstad.

Utmaningen

Ammeraal Beltech ingår i en global koncern och tillverkar transportband som används i allt från bagageband på flyg- platser till löpande band i slakterier. I Sverige finns 20 anställda, varav tio är kollektivanslutna och övriga är säljare eller jobbar i administration. Företaget har uppåt 1000 kunder, de flesta köper sällan och ofta för mindre belopp.

När Matts Lilja tillträdde som vd saknades överblick över säljprocess och kundkontakter.

– Man arbetade reaktivt. För att vara proaktiv i försäljningen måste vi ha bättre koll.

Ett avgörande krux var en server som skulle behöva bytas och uppgraderas, en långsam internetförbindelse och ett lapptäcke av applikationer i ERP-systemet. Det var ofta strul. En lokal IT-tekniker fick rycka ut titt som tätt.

Skulle man satsa på en ny server, ny programvara?

– Vi säljer transportband. Vi har varken tid eller kunskap att hålla på att strula med datorer, säger han.

Varför inte molntjänster? Men då med en samarbetspartner inom räckhåll. Kontakt togs per telefon med Stratiteqs huvudkontor i Malmö, en timme bort med bil. Någon vecka senare kom Stratiteq till Hanaskog med ett förslag som underlag för diskussion.

Lösningen

Det blev en workshop där man gick igenom vad företaget initialt behövde. Beslut togs att den gamla servern skulle bort och via internet ersättas med kontorspaketet Office 365 och säljstödsystemet Microsoft Dynamics CRM, som innehåller funktionalitet för försäljning, kundservice och marknadsföring. ERP-systemet, fick tills vidare vara kvar, trots en del brister.

Lösningen skulle innebära att inga investeringar behövde göras i servrar eller licenser för mjukvaror. Istället betalar företaget en månadsavgift per användare. Stratiteq skulle sköta utveckling och förvaltning. Någon lokal IT-tekniker är inte längre nödvändig.

Resultatet

Två månader efter första mötet var molntjänsterna igång och personalen utbildades i de nya programvarorna.

– Vi har fått en funktionalitet, som vi tidigare bara kunnat drömma om och vi slipper sköta IT-driften själva. Nu mäter vi dag för dag vad vi offererar, vi har grafer som visar vad säljarna säljer, kundkontakter och så vidare, säger Matts Lilja.

Har det blivit dyrare med den nya lösningen?

– Nej, om du räknar in den IT-support vi tidigare tvingades anlita på grund av allt strul är kostnaden ungefär densamma.

Efterhand räknar Matts Lilja med att lägga till ytterligare funktionalitet.

Ulf Davidson på Stratiteq säger att utvecklingen inom Microsofts molntjänster går mycket snabbt.

– Vi ser att med den molnteknik som finns idag kan vi idag tillföra även mindre företag kompetenta och professionella stödsystem. Det behöver inte vara dyrt och de får i princip tillgång till samma IT-miljö och stödsystem som finns hos ett storbolag.