Kvalitet – när SAP-kunden själv får välja

När SAP-kunden ska prioritera mellan kvalitet, att hålla tidsramarna eller att inte överstiga budget väljer 60 procent av kunderna kvalitet. De två övriga kategorierna får 20 procent av rösterna var.

Det återspeglas väl i vad kunderna anser vara de viktigaste kriterierna för att avgöra framgången av ett SAP-projekt, där 93 procent anser att uppfylla effektmålen är viktigast. Men i praktiken ser det dock helt annorlunda ut då tidsplanen dominerar med 50 procent, följt av budgeten med 36 procent. Effektmålen kommer på sista plats med 14 procent.

Detta framkommer av en ny attitydundersökning kring det svenska SAP-användandet som konsultföretaget Stretch genomför tillsammans med SAP-användarföreningen SAPSA. Undersökningen besvarades av drygt 350 SAP-användare, arkitekter, IT-chefer och administratörer från drygt 100 olika företag.

SAP-projekt får i media många gånger hård kritik. Trots det ger 90 procent av de tillfrågade betyg 3 eller mer på en 5-gradig skala på frågan om SAP-projekt generellt sätt är lyckade.

Vad gäller framgångsfaktorer i SAP-projekt så utpekas ledningens engagemang som den viktigaste faktorn, tätt följd av mål och kravbild – oavsett företagsstorlek. Större företag framhåller dock också metodik som en relativt viktig framgångsfaktor, medan detta ses som den minst viktiga framgångsfaktorn av mindre företag. Ett anmärkningsvärt resultat angående just metodik är att 22 procent säger sig inte praktisera någon metodik för sina projekt.

Utöver SAP-projekt fokuserade undersökningen på området CRM. Funktionaliteten värderas relativt högt, betyg 3,6 på en femgradig skala. Likt andra applikationsområden får även CRM sämre betyg gällande användarvänligheten med 2,7 av fem. Intressant var att de flesta, 88 procent, ansåg det viktigt att SAP ligger i framkant gällande integration och sociala medier och mobilitet i sin CRM-lösning. Samtidigt var det få, mindre än fem procent, som uppgav att de gjort något inom områdena. Färre än 25 procent av de tillfrågade har planer på att göra något inom områdena – anmärkningsvärt med tanke på intresset av att ligga i framkant.

Precis som tidigare mätningar de senaste åren visar även denna mätning att SAPs styrka ligger i säkerhet, funktionalitet, integrerbarhet och skalbarhet, områden som alla får betyg runt fyra på en femgradig skala. Och precis som tidigare är det användarvänligheten och de kommersiella villkoren som anses minst konkurrenskraftiga. Här ligger betygen runt 2,5. Något som bidrar till att ryktet kring SAPs lösningar även denna gång är sämre än hur funktionaliteten och nyttan värderas.

• sap
  • sap kundundersökning
  • stretchmätaren
  • affärssystem

It-konsultföretaget Stretch arbetar med affärssystemet SAP i kombination med andra ledande affärslösningar. Stretch erbjuder expertis inom integration, säkerhet, analys, användarvänlighet och processtöd genom enhetliga och effektiva system.
Stretch grundades år 2002. Koncernen består av fem bolag med kontor i Stockholm, Göteborg, Öresund och Oslo med sammanlagt cirka 130 medarbetare.

Emma Almroth, marknadskoordinator emma.almroth@stretch.se 070 44 15 346