”SAP – stark funktionalitet utmanas av flexibla lösningar i molnet”

Höstens Stretchmätare - en attitydundersökning kring SAP-användandet i Sverige med över 100 medverkande företag - visar att SAP anses säkert och effektivt, men dyrt och svårförståeligt (betyg runt 4 respektive 2,5 av 5). En annan slutsats är att SAP levererar IT stöd åt processer och affärer med hög kvalitet (betyg 4 av 5), men utmanas nu av tjänster från "molnet" och produkter med öppen källkod. Något som ställer krav på en förändring hos SAP då t. ex nio av tio respondenter tror att SAP inom en femårsperiod kommer att tillgängligöra sina tjänster i molnet.

Stretch genomför två gånger per år, tillsammans med SAPSA, en rikstäckande attitydundersökning kring SAP. Höstens undersökning fokuserade på generella trender inom affärssystem, samt attityden kring SAPs ekonomiapplikationer.

- En av de mer spännande slutsatserna är att SAP ställs inför en ny konkurrenssituation i och med att lättillgängliga tjänster i molnet (cloud computing) vinner mark. Även system med öppen källkod (Open Source) blir allt mer erkända och kan utmana SAP, säger Magnus Högfeldt, ansvarig för Stretchmätaren hos Stretch.

Gemensamt för tjänster i molnet och öppen källkod är att det medför licensmodeller som i högre grad speglar mängd användningen, än den proprietära modell som SAP tillämpar. Undersökningen visar att många av SAPs kunder är missnöjda med just denna modell (betyg 2,5 på en femgradig skala). Anledningen är att den anses dyr, svårbegriplig och oflexibel inför ändrade villkor.

Genom användning av tjänster i molnet underlättas också uppgraderingar. Ett område som besvärar SAP-användarna, då 60% anser sig använda en omodern version och lika många anger sig hindrade därav. Samtidigt anses det svårt att uppgradera systemet (betyg 2,4 på en femgradig skala).

Outsourcing och SOA

För att minska IT-kostnader har företag under ett flertal år arbetat med outsourcing. Stretchmätaren visar dock att det är lättare sagt än gjort att nå vinster med denna strategi. Endast en fjärdedel av respondenterna tycker att arbetet förbättrats med outsourcing och bara 40% anser att de tjänat pengar med outsourcing, samtidigt som lika många inte tycker att det blivit någon skillnad.

En annan strategi som aktualiserats de senaste åren är tillämpningen av en tjänstebaserad arkitektur, SOA. Undersökningen visar att hela 80% i någon mån känner till SOA, men av dessa förstår fortfarande inte 30% dess värde. Samtidigt anger en tredjedel av respondenterna att de börjat använda sig av SOA.

Funktionalitet och användargränssnitt

Användargränssnittet har länge varit en av SAPs svagheter, 75% anger att de är i behov av ett bättre gränssnitt. Dock är det något användarna tycks vänja sig vid då Stretchmätaren visar att ju mer en användare arbetar med systemet, ju mer nöjd är användaren.

- Det är tydligt att majoriteten av användarna är nöjda med SAPs funktionalitet, pålitlighet och säkerhet. Däremot visar undersökningen att användarna inte känner sig helt trygga med sin egen kunskap och förmåga att hantera SAP, säger Magnus Högfeldt.

På samma sätt som vårens omgång av Stretchmätaren visade höga betyg för funktionaliteten i BI och HCM, visar höstens omgång motsvarande betyg för ekonomiapplikationerna (runt 4 av 5). Det ger ett bra affärsvärde (3,5), vilket dock inte står i paritet med ryktet, som är lägre (2,9). Därför kan det fortfarande sägas att SAP är bättre än sitt rykte!

För mer information:

Magnus Högfeldt, ansvarig Stretchmätaren på Stretch
E-post: magnus.hogfeldt@stretch.se

• sap kundundersökning
  • sap
  • stretch
  • stretchmätaren
  • cloud computing

Om Stretchmätaren: Stretch genomför tillsammans med SAP-användarföreningen SAPSA en attitydundersökning kring SAP och trenderna inom affärssystem. Undersökningen kallas Stretchmätaren och är rikstäckande. De som har svarat på frågorna hos kunden är IT-chefer och arkitekter, slutanvändare, "Super users" och IT-administratörer. Under hösten har undersökningen genomförts för andra gången och nu låg fokus på generella trender inom affärssystem, samt attityden kring SAPs ekonomiapplikationer. Totalt deltog 450 personer i undersökningen och drygt 100 företag representerades.

Om Stretch Med djup kompetens inom SAP och processer hjälper vi våra kunder att maximera nyttan med sina affärssystem. Våra tre kompetensområden är process/applikation, business intelligence och SAP Netweaver/SOA. Stretch har kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg. Vi är drygt 100 anställda och partner till SAP samt Business Objects. Stretch har varit lönsamma från maj 2002 när bolaget startades. Stretch största kunder är Posten, Vattenfall och E.ON. Mer information om Stretch finner du på vår hemsida www.stretch.se