Stor efterfrågan på kundkort

Trots diskussioner om kortlösa medlemskort, så har efterfrågan på kort aldrig varit större. Både ur marknadsföringssynpunkt och för hög vip-faktor är det fysiska medlemskortet viktigt som aldrig förr.

Samtidigt har bilden av det klassiska kundkortet förändrats. Visst kan man använda den klassiska kortformen som är ISO-certifierat, men också välja egna varianter. Produktionsprocessen, från korttillverkning med chip eller magnetremsa till applicering på brev och packning i kuvert är en helautomatiserad process med snabba maskiner. Den klassiska präglingen, den med utstående bokstäver och siffror, är inte längre nödvändig men att betrakta som extra exklusiv.

Att tänka på vid beställning av kort

Det man ska tänka på när man funderar på att ha ett fysiskt kund- eller medlemskort, är vilken funktion kortet fyller. För bankkort eller kreditkort är det viktigt med extra säkerhet och kopieringsskydd och då ska man välja chip på sitt kort. Om det handlar om ett identifikationskort, som kundklubbskort eller presentkort, räcker det bra med magnetremsa. Många gånger att det en prisfråga, då chip-korten är betydligt dyrare än de med magnetremsa.

Det kommunicerande kundkortet

Det ser kanske ut som ett vanligt plastkort, men trots ett par millimeters tjocklek är det laddat med information som förser kassasystem och kunddatabaser med information. Dagens kort kan utrustas med radiosändare som, beroende på inställning, kan kommunicera med en läsare på upp till 10 meters håll.

Ny teknologi – hört talas om NFC?

Begreppet NFC dyker upp allt oftare. Förkortningen står för Near Field Communication och med denna teknik kan man kommunicera på korta avstånd med hjälp av sin telefon eller ett chip. Idag är det fullt möjligt att förse sina kunder med chip som kommunicerar med en NFC-mottagare. Men till skillnad från dagens magnetremsa som kan läsas av alla kortläsare, krävs det nyinvestering av läsare för de företag som vill börja med NFC. Vill man använda sig av NFC-chip kan man göra detta på olika sätt. Chipet kan bakas in i ett vanligt platskort, i en nyckelring eller i t ex en klisteretikett som kunden kan klistra på sin telefon.

• kundkort
  • kundklubb