ABBA The Museum och Strömma lanserar unik båttur

ABBA The Museum och Strömma lanserar unik båttur

Strömma startar sightseeingtur med båt i samarbete med ABBA The Museum. Båten går dagligen från Strömkajen och avslutas vid Allmänna Gränd, cirka 200 meter från ABBA The Museum.

Under den 50 minuter långa sightseeingturen runt natursköna Djurgården besöks flera platser som har anknytning till popgruppen medan gästerna får lyssna på berättelser, roliga anekdoter och kända ABBA-låtar. Turen ges på engelska och svenska.

Turen är ett samarbete mellan Strömma och ABBA The Museum och guidningen knyter an till samma storytelling som ABBA The Museum fast i sightseeingformat. Manuset är skrivet och berättat av Ingmarie Halling, curator på ABBA The Museum och högaktuell med boken ”ABBA – The Backstage Stories”.

-  ABBA:s musik har spelat en viktig roll i människors liv världen över och jag tror att det finns ett stort intresse hos både utländska och svenska turister för denna typ av sightseeingturer i Stockholm. Det nya samarbetet med ABBA The Museum är en spännande möjlighet att kombinera vår erfarenhet av bra sightseeingturer med deras starka story om ABBA, säger Oscar Carheden, COO för Strömmas sightseeingverksamhet i Sverige.

-  Att åka båt, lyssna på berättelsen om ABBA och samtidigt höra deras fantastiska musik är ju en härlig stockholmsupplevelse för alla; fans, turister och stockholmare. Vi ser det som att båtturen blir ett extra rum till vårt fina museum.  Det passar bra eftersom det så naturligt finns en stark koppling mellan båtliv, Djurgården och ABBA, säger Catarina Falkenhav på ABBA The Museum.

Fakta om turen
ABBA The Museum/Boat Tour är guidad på engelska och svenska och tar cirka 50 minuter. Pris 195 kr (barn 6-11 år halva priset, barn 0-5 år gratis). Avgång från Strömkajen kl. 11.00, 12.00 och 13.00 dagligen under perioden 6 juni - 24 augusti 2014. Köp biljett på www.stromma.se/abba, i Strömmas biljettkiosker eller på ABBA The Museum.

För ytterligare information kontakta:
Oscar Carheden, COO, Strömma/Stockholm Sightseeing, +46 (0) 708 947 600
Catarina Falkenhav, COO, ABBA The Museum +46 (0) 733 60 31 17

ABBA The Museum och Swedish Music Hall of Fame öppnade dörrarna i maj 2013 och firar sitt första år med höga besökssiffror. På kort tid har museet tagit emot över 380 000 besökare, majoriteten av besökarna från utlandet. Under året har museet dessutom utnämnts till en av topp tre destinationer i Sverige av Global Trip Award 2013. Välkommen till en interaktiv resa genom en av musikhistoriens mest framgångsrika karriärer. Som besökare får du uppleva känslan av att vara den femte medlemmen i ABBA. Sjung med och dansa till dina favoritlåtar och dela din ABBA upplevelse på nätet med vänner och bekanta. Med vår audioguide får du lyssna till Agnethas, Bennys, Björns och Fridas egna berättelser och personliga minnen från ABBA:s fantastiska karriär. ABBA The Museum är en del av Swedish Music Hall of Fame. Boka biljett på abbathemuseum.com