E-type stolt över nyinvigda Särimner

I lördags nyinvigdes Strommas krog Särimner på Birka. Vid ett besök på restaurangen färdas man 1000 år tillbaka i tiden – med hjälp av Martin E-type Erikson, som pimpat och satt sin vikingaprägel.

Nu finns det möjlighet att känna sig som en riktig viking. Stromma har nu nyinvigt sin ombyggda restaurang Särimner på Birka. Personerna som står bakom det totala lyftet av krogen är Martin E-type Erikson och Strommas destinationschef, Veronica Björkman. De har, med sina stora intressen för vikingar, lyckats sätta sin prägel på både mat och inredning: - Krogen har den absolut rätta platsen – på den berömda handelsplatsen Birka, vilket förstås känts extra roligt i mitt samarbete med Stromma. Vikingatiden har alltid fascinerat mig och när jag nu kan bjuda in andra i en typisk vikingamiljö så kommer fler att förstå mitt intresse och bli lika förtjusta som jag, säger Martin E-type Erikson.
- De 13 miljonerna turister som besöker Stockholm varje år har förstås också förväntningar på att få lite kunskap om våra fornnordiska fäder. Vad passar då inte bättre än att ta sig ut till Birka för en guidad tur och en vikingamåltid, säger Peter Henricson, affärsområdeschef på Stromma.

Till Birka åker man bäst med Strommas båtar som går tur/retur med guidad visning av fornlämningsområdet på ön samt entré till museet. Restiden är mellan 15 minuter och 2 timmar beroende på avgångsplats.

• Stadshusbron, Stockholm: Ta båten från centrala Stockholm. Båten stannar vid bryggorna Stadshusbron, Nya Kungshatt, Vårby brygga, Jungfrusund och Rastaholm.
  • Härjarö: Res till Birka med båt från Härjarö, nordväst om Stockholm. Båtturen tar en timme (per riktning).
  • Hovgården: Hovgården ligger på grannön Adelsö. Restid 15 minuter (per riktning).
  • Mariefred: Resan från Mariefred till Birka tar en timme (per riktning).

För mer information: Peter Henricson, affärsområdeschef, mobil: 0708-94 76 33.

Strömma Turism & Sjöfart AB är ett av Nordens största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss samt storstadsaktiviteter. Vi skapar upplevelser som ger minnen för livet. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Bergen, Stavanger, Geiranger, Ålesund, Helsingfors och Köpenhamn under kända varumärken som Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Card, Paddanbåtarna, Rederi Göta Kanal, Nya Älvsborgs Fästning, Panorama Sightseeing, Vaxholms Kastell och Open Top Tours. Läs mer på www.stromma.se

Ta del av nyheter, tips och erbjudanden från Strömma genom vår sida på Facebook eller följ oss på Instagram!