Halvtimmestrafik till Drottningholm

Mellan den 30 juni och 19 augusti så utökas båttrafiken rejält till Drottningholm, med dess två kungliga slott och unika slottsteater. Mellan klockan 10 och 16 på dagen så körs halvtimmestrafik. Tidigare somrar så har man under högsäsong kört en timmes trafik. De fyra fartygen som kommer att trafikera Drottningholm i sommar är s/s Drottningholm, m/s Prins Carl Philip, m/s Enköping och m/s Angantyr. De yngsta fartygen är från 1909; de båda systerfartygen s/s Drottningholm och m/s Angantyr. M/s Prins Carl Philip från 1901 är inte ens äldst utan det är m/s Enköping från 1868. Det gör henne till världens äldsta passagerarfartyg i trafik, enligt Lloyds i London. Den fartygsintresserade kan alltså från en bra plats på soldäck se en parad av gamla vackra fartyg på vägen till Drottningholm. Stort intresse att besöka Drottningholm. Att åka båt till Drottningholm och besöka kungens slott har alltid varit väldigt populärt. Vi har haft en tydlig trend med ökande passagerarsiffror flera år i rad, säger Magnus Krantz, produktchef på Strömma Kanalbolaget. När trycket är som störst har det varit svårt för oss att få med alla människor som vill åka. Så för att förbättra produkten och servicen till våra kunder har vi valt att utöka tidtabellen. Totalt kör vi ca 160 000 personer till Drottningholm varje säsong, fortsätter Magnus Krantz. I samband med den utökade trafiken kommer Strömma Kanalbolaget att trafikera några nya bryggor. Det gäller Solviksbadet, som tillsammans med bryggan vid Mälarhöjdsbadet ger badsugna stockholmare eller turister möjlighet att åka på en badresa med båt. Turerna till dessa badplatser är anpassade så att man åker dit på förmiddagen och hem efter ett lagom långt uppehåll på sandstranden. En annan ny brygga är Lilla Essingen, som tillsammans med bryggorna på Ekensberg, Stora Essingen och Ormberget ger boende i dessa områden chansen att åka båt in till Stockholm på eftermiddagen. Ett utmärkt tillfälle att dricka något gott på soldäck och se solen sakta gå ned i Mälaren, för att sen fortsätta kvällen i Stockholm. För mer information kontakta gärna: Magnus Krantz, Produktchef privatmarknad, Strömma Kanalbolaget, Cinderellabåtarna. Telefon 08-567 140 49 epost: magnus.krantz@stromma.se För fria pressbilder kontakta: Beata Bernmark beata.bernmark@stromma.se eller 08-587 140 03 Strömma Turism & Sjöfart AB är ett snabbväxande rese- och turism företag som främst fokuserar på upplevelser av olika slag. Förutom Strömma Kanalbolaget ingår bl a Cinderellabåtarna, Vaxholms Kastell med Badholmen, Stockholm- och City Sightseeing (båt & buss), Paddan, Börjessons samt Älvsborgs Festnings verksamhet i Göteborg, Göta Kanal rederiet, Lindholm Shipping, bussbolagen Interbus och Ekman Buss samt egna fjällanläggningar i Hemavan/Tärnaby och Riksgränsen. Totalt omsätter bolaget 750 miljoner kronor. Mer information på www.stromma.se