Många familjenyheter i riktiga fjällen

Många familjenyheter i riktiga fjällen

I Hemavan Tärnaby finns totalt 50 varierade nedfarter och 15 liftar, allt från breda lätta gröna pister till svarta proffsbackar, fun parks och härlig off pist-åkning. Området erbjuder många olika boendealternativ, allt från stugor till hotell, och alltid i närheten av backarna. I Hemavan finns fjällens närmsta flygplats, med gångavstånd till skidområdet.

- Familjen, och framförallt barnen, står i centrum i Hemavan Tärnaby och vi lägger mycket fokus på utveckling för barnfamiljen. Vinterns stora nyhet är nytt barnområde i Centrumbacken med en ny lift som kommer att förbättra upplevelsen och kapaciteten betydligt, berättar Thomas Ringbrant, VD Strömma Fjäll & Aktivitet. Vi byter ut den tidigare Repliften mot en drygt dubbelt så lång knapplift, vilket kommer att innebära massor av mer spännande skidåkning för barnen, fortsätter Thomas Ringbrant.

- I och med den nya liften i Centrum har vi också möjlighet att flytta Repliften till barnområdet vid Solkatten, och förbättra kapacitet och skidupplevelsen även här. Vi kommer även att bygga en gärdsgård som ramar in och ger både en mysigare och tryggare miljö i barnområdet. Flera nya trevliga grillplatser, en maskot som flyttar in och mer gästvänlig skiduthyrning i Centrumshopen, är andra nyheter för säsongen som vi tror familjen kommer uppskatta, avslutar Thomas Ringbrant.

Alla vinters nyheter

• Nytt större barnområde med ny lift i Centrumbacken, kommer ge bättre kapacitet, upplevelse och logistik. Liften blir drygt dubbelt så lång som den tidigare Repliften, som istället flyttas till Solkattsområdet.

Fakta nya liften:
          Längd 200 meter
          Kapacitet 750/pers/timme
          Premiär 9-11 december 2011

• Skiduthyrningen i Centrumshopen byggs om och blir större och mer gästvänlig, vilket kommer innebära att det går snabbare och smidigare för gästerna att hyra utrustning. Dessutom installeras ett kölappsystem som underlättar eventuell väntetid.
  • Det byggs ett flertal nya trevliga grillplatser kring barnområdena.
  • Maskoten Lenny Lämmel flyttar in i Hemavan i vinter.
  • Utveckling av Training Park-området och park-event Tärnaby.
  • Två nya event blir det under vintern:
    - Den stora Fjällpremiären, startskottet för säsongen går av stapeln 9-11 december.
    - Arvingarna bjuder upp till dans på dansbandshelg på Högfjällshotellet fre-sön vecka 7.
  • Nytt modernt ski in-ski out boende i Solbacken i Hemavan. 16 lägenheter med mellan 4 och 8 bäddar i bästa läge.
  • Centrumrestaurangen öppnar med nytt koncept den här säsongen. De nya krögarna kommer att bjuda på prisvärda och fräscha luncher för den skidåkande gästen dagtid. På kvällen kommer känslan vara gastropub, med ett brett utbud av öl och whiskey samt modern och vällagad pubmat. Vissa kvällar kommer det att erbjudas olika provningar, som till exempel dessert och vin eller whiskey.
  • Hemavans Wärdshus drivs i ny regi i vinter och här kommer det bland annat utvecklas ett aktivitetscenter.

För mer information kontakta:
Thomas Ringbrant, VD Strömma Fjäll & Aktivitet
mail: thomas.ringbrant@stromma.se
mobil: 070-392 36 62

Strömma Fjäll & Aktivitet AB omfattar fjällanläggningarna Hemavan och Tärnaby. Vår vision är att skapa upplevelser som ger minnen för livet. Bolagets verksamhet omfattar driften av liftar, pister och längdspår, evenemang ute och inne samt verksamhet på hotell och restauranger. Säsongen 2010/2011 tog anläggningarna emot 163 000 gäster. Strömma Fjäll & Aktivitet ingå i koncernen Strömma Turism & Sjöfart AB. Mer information finns på www.hemavantarnaby.nu och www.stromma.se