8 juli 2010

Nu blomstrar handeln åter på Birka!

För tredje året i rad anordnas en tidsenlig Vikingamarknad på Birka där besökare får chansen att träffa vikingatida hantverkare och köpmän. Helgen den 9-11 juli kommer de som gästar Birka få se en ovanligt livlig kommers på ön.

På programmet för fredagen och lördagen finns historiska lekar, vikingatida stridskonst, bågskyttetävling, sagor från den nordiska mytologin samt estnisk folkmusik.

Estniska vikingar på gästbesök

– I år har vi glädjen att välkomna ett estniskt vikingasällskap till marknaden. De kommer med fem fartyg varav ett är en replika av ett finskt vikingaskepp. Sällskapet är ute på en resa genom Östersjön för att bl.a. öka kännedomen om Estniska historiska skepp och bjuda in båtägare från grannländer att segla på Estniska vatten berättar Peder Ling, produktchef för Birka Vikingastaden.

Till Birka tar man sig med båt från Stadshusbron, Härjarö eller Strängnäs.

För mer information vänligen kontakta:
Peder Ling, Produktchef, Birka Vikingastaden

Varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Cinderellabåtarna, City Sightseeing, Copenhagen & Malmö à la carte, Destination Stockholm, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Göta Kanal, Hemavan Tärnaby, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Nya Älvsborgs Fästning, Open Top Tours, Paddan Sightseeing, Riksgränsen, Rundan, Stockholm Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Svensson Shipping och Vaxholms Kastell.