Sveriges bästa upplevelse levereras av Rederi Göta Kanal.

Sveriges bästa upplevelse levereras av Rederi Göta Kanal.

När det internationella priset TRIP Global Award för ”Den bästa upplevelsen i Sverige” delades ut igår var det Rederi Göta Kanal som hade den stora glädjen att ta emot utmärkelsen. I juryn sitter researrangörer från Sveriges åtta viktigaste utlandsmarknader; Tyskland, Nederländerna, Italien, Spanien, Frankrike, England, Ryssland och USA.

– Vi är självklart oerhörd glada och stolta över denna utmärkelse. En resa på Göta Kanal är verkligen en otrolig upplevelse och en resa jag personligen tycker att även svenskar borde ge sig iväg på. Det är ett fantastiskt stycke kulturhistoria som passerar revy och som dessutom kombineras med god mat och trevligt sällskap berättar Håkan Gullberg, rederichef på Rederi AB Göta Kanal.

Priset har instiftats av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), i samarbete med Visit Sweden i syfte att ta reda på vad utländska besökare vill uppleva i Sverige samt att uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse. Prisutdelare var handelsminister Ewa Björling.

– När man tävlar mot upplevelser som Skansen, Kungsleden och Åre känns det naturligtvis hedrande att vinna förstapris. Samtidigt vet vi att vi levererar en utmärkt upplevelse på Göta Kanal. Våra egna kundundersökningar får år efter år höga resultat och vi jobbar kontinuerligt med att förbättra våra produkter säger Peter Henricson, divisionschef på Strömma Turism & Sjöfart.

Vill du själv prova en kryssning på Göta Kanal kan du i sommar välja mellan att slussa genom Sverige under 2, 3, 4 eller 6 dagar. Du hittar mer information på www.gotacanal.se.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Håkan Gullberg, rederichef Rederi AB Göta Kanal
E-post: hakan.gullberg@stromma.se, Tfn. 0708-94 76 43

Peter Henricson, divisionschef Strömma Turism & Sjöfart
E-post: peter.henricson@stromma.se, Tfn.0708-94 76 33

Rederiet grundades den 27 februari 1869. Flottan består idag av tre k-märkta fartyg; m/s  Juno, m/s Wilhelm Tham och m/s Diana vilka trafikerar Göta kanal. Sedan januari 2001 ingår rederiet i Strömmagruppen, en upplevelseinriktad företagsgrupp med stor erfarenhet av bevarande och drift av historiska fartyg.