90 000 har gjort AKUT-testet

Nästan 90 000 personer har gjort AKUT-testet på Nationella strokekampanjens webbplats sedan kampanjen startade förra hösten. Och genom tv-reklam, annonser och spridningen av över en miljon minneskort har ännu många fler lärt sig det livsviktiga AKUT-testet.

- Dessa personer kan vara skillnaden mellan liv och död om någon i deras närhet drabbas av en stroke, säger Lena Lundgren, ordförande för Nationella strokekampanjens styrgrupp. Därför behöver vi bli ännu fler som kan AKUT-testet.

Var 17:e minut får någon i Sverige en stroke. Att snabbt få vård kan vara livsavgörande för den som drabbas, eftersom den viktiga propplösande trombolysbehandlingen bara kan ges upp till 4,5 timmar efter insjuknandet. Därför är det oerhört viktigt att omgivningen snabbt upptäcker en stroke och larmar 112.

Nationella strokekampanjen är ett initiativ från Sveriges landsting och regioner som går ut på att lära alla i Sverige symtomen på stroke och vikten av att direkt larma 112. En bärande del i kampanjen är AKUT-testet, ett snabbt och enkelt sätt att avgöra om en person drabbats av en stroke. Sedan kampanjen startade i oktober har närmare 90 000 personer gjort AKUT-testet på strokekampanjens webbplats.

– Vi har också spridit över en miljon enkla kort med AKUT-testet, säger Noemi Katzenberg Berger, projektledare för kampanjen. De har spridits till över 4000 företag och de delas ut på sjukhus och vårdcentraler i hela landet.

- Det betyder att kunskapen har nått ut brett. Men vi ger oss inte. Vi ska bli ännu fler som kan AKUT-testet, så många att vi kan halvera tiden från symtom till larm. Det är ett av målen med kampanjen.

Fakta AKUT-testet
Ju snabbare en person som drabbats av stroke får vård, desto större är möjligheten att överleva och minska skadeverkningarna. Genom AKUT-testet kan du enkelt kontrollera om du eller någon i din närhet har drabbats av stroke:

Ansikte
Kan personen le och visa tänderna? Om ena mungipan hänger - ring 112!

Kroppsdel Arm/Ben
Kan personen lyfta armarna och hålla kvar dem i 10 sekunder?
Om en arm faller - ring 112!

Uttal
Kan personen upprepa en enkel mening som ”Det är vackert väder idag”?
Om personen sluddrar eller inte hittar rätt ord - ring 112!

Varje sekund räknas. Tveka aldrig. Ring 112 direkt.

Gör AKUT-testet på www.strokekampanjen.se

För mer information, kontakta:
Anchi Alm, pressansvarig Nationella strokekampanjen 08-452 78 83

• strokesymtom

Du kan rädda liv. Allt som behövs är att känner igen symtomen på stroke och ringer 112 direkt. www.strokekampanjen.se.