Kännedomen om AKUT ökar kraftigt

Mer än var femte invånare i Sverige kan ett eller samtliga av symtomen på stroke som ingår i det livsviktiga AKUT-testet. Det visar en kännedomsmätning som gjorts på uppdrag av Nationella strokekampanjen.

Nationella strokekampanjen är ett initiativ från Sveriges landsting och regioner som går ut på att lära alla i Sverige symtomen på stroke och vikten av att direkt larma 112. En bärande del i kampanjen är AKUT-testet, ett snabbt och enkelt sätt att avgöra om en person drabbats av stroke.

En kännedomsmätning som har gjorts på uppdrag av kampanjen visar nu att kunskapen om AKUT-testet har ökat markant det senaste året. För ett år sedan, innan kampanjen startade, kunde bara fyra procent av invånarna i Sverige något eller alla nyckelord i AKUT-testet. Idag är den siffran 22 procent.

- Det är oerhört glädjande, säger Lena Lundgren, ordförande i styrgruppen för Nationella strokekampanjen. Varje person som gör AKUT-testet kan rädda liv i sin omgivning. Och det går så fort och är så enkelt att lära sig.

I Nationella strokekampanjens stora höstsatsning har idrottsstjärnor och motionärer över hela landet, under parollen sport vs stroke, propagerat för att idrottsvärlden ska lära sig AKUT-testet. Och även den satsningen har nått ut bra. I en effektmätning svarar hela 70 procent av de tillfrågade att de lagt märke till kampanjen och av dessa uppger mer än hälften att de ökat sin kunskap om stroke, medan cirka 30 procent säger att de redan hade kunskapen.

– Det visar att vi har lyckats bredda kunskapen om stroke både under året som gått och under höstens satsning, säger Nationella strokekampanjens projektledare Noemi Katzenberg Berger.

Gör AKUT-testet på www.strokekampanjen.se

Fakta AKUT-testet
Ju snabbare en person som drabbats av stroke får vård, desto större är desto större är chansen att överleva och återhämta sig så bra som möjligt. Genom AKUT-testet kan du enkelt kontrollera om du eller någon i din närhet har drabbats av stroke. AKUT står för:

Ansikte

Kan personen le och visa tänderna? Om ena mungipan hänger - ring 112!

Kroppsdel Arm/Ben

Kan personen lyfta armarna och hålla kvar dem i 10 sekunder?
Om en arm faller - ring 112!

Uttal

Kan personen upprepa en enkel mening som ”Det är vackert väder idag”?
Om personen sluddrar eller inte hittar rätt ord - ring 112!

Varje sekund räknas. Tveka aldrig. Ring 112 direkt.

För mer information:
Anchi Alm, pressansvarig för Nationella strokekampanjen tel 08-452 78 83

• rädda liv
  • strokesymtom

Du kan rädda liv. Allt som behövs är att känner igen symtomen på stroke och ringer 112 direkt. www.strokekampanjen.se.