Strukton kombinerar rekrytering med chefsutbildning

Det planeras stora förbättringsarbeten på järnvägen. Fram till år 2029 satsar Trafikverket 125 miljarder för att rusta upp spårsystemet, med bättre hållbarhet och färre trafikstopp som några viktiga mål. Strukton Rail är Sveriges största privata leverantör av järnvägsunderhåll. Företaget är glada över planen och ser samtidigt att den innebär en ökad efterfrågan på järnvägskompetens. Det blir en utmaning för järnvägsföretagen som redan idag har svårt att rekrytera till vissa yrken. För att möta behoven inleder Strukton Rail nu en rekryteringssatsning med intensivutbildning av nya arbetsledare, tillsammans med företaget Academy.

Utbildningen rymmer 14 platser och vänder sig till personer med olika yrkesbakgrund. Deltagarna kommer att få lektioner i järnvägskunskap, affärsmässighet, ledarskap, samt säkerhet och en introduktion till Struktons vision, arbetssätt och värdegrund. Efter slutförd examen går deltagarna vidare till sin anställning som arbetsledare.

‒ Nu när det skjuts till mer pengar än någonsin för att utveckla järnvägsunderhållet så ställer det höga krav på våra framtida arbetsledare. Strukton ska bidra till samhällsnytta och punktliga transporter och målet med den här utbildningen är att ge våra nya arbetsledare rätt förutsättningar för sitt uppdrag redan från första arbetsdagen, säger Strukton Rails HR-chef Gunnar Strömberg.

Utbildningen börjar i februari och pågår i 12 veckor varefter deltagarna börjar sin nya tjänst hos Strukton i Malmö, Göteborg eller Stockholm med omnejd. Sista ansökningsdag är 31 december.

• Arbetsmarknadsfrågor

• kompetensutveckling