16-årig utbytesstudent träffade president Obama

Lillebil Wallner Lindberg från Södermalm i Stockholm hade just inlett utbytesåret i Nevada, USA när president Obama besökte en skola i närheten. 16-åringen från Stockholm fick möta världens mäktigaste man, från första parkett:

–Jag skakade hand med presidenten två gånger!

Som en del i den demokratiska valrörelsen stannade president Obama vid Truckee Meadows Community College i Reno, Nevada, en solig dag i augusti. 16-åriga utbytesstudenten Lillebil är politiskt engagerad hemma i Sverige och delar intresset med sin värdfamilj. Denna sensommardag fanns hon och värdmamman i publiken, på första parkett.

–Jag bar min nyinköpta "Return of Obama"-pin och när Obama kom in sträckte jag ut handen och han skakade den, berättar Lillebil.

Efter Obamas tal, som möttes av rungande applåder, gick presidenten runt för att tacka åskådarna. Lillebil fick, tack vare VIP-platsen i publiken, tillfälle att möta presidenten ännu en gång.
–Obama tog min hand igen och sa ”Thank you”.

Det råder inget tvivel om att mötet med President Obama har inspirerat Lillebil, som ser det som en härlig start på utbytesåret i USA.

–Det var verkligen en otrolig upplevelse. Efter två veckor i USA hade jag hunnit skaka hand med presidenten två gånger!

Lillebil är engagerad i valrörelsen, som är av särskilt stor vikt för Nevada. Delstaten anses betydelsefull, då såväl republikanerna som demokraterna har chans att få majoritet i valet.

–Det är lite tråkigt att inte kunna rösta men jag hjälper till där jag kan, säger Lillebil.

Hemma i Sverige studerar Lillebil på ett gymnasium med engelsk inriktning och ser utbytesåret med STS som en god förberedelse inför framtidsdrömmen; att bo och arbeta i USA.

• usa
  • utbytesstudent