STS Språkresor ligger steget före

När STS elever räknar ned dagarna till sommarlovet, är 2012 redan här hos den välkända utbildningsorganisationen. Nästa år är utbudet bredare än någonsin.
–Hos STS kan du hitta just den språkresan som passar dig bäst , säger James Crimp, STS Språkresor.

Knappt har tussilagon blommat ut förrän det är dags att planera för semestern, som betyder språkresa för tusentals ungdomar mellan 10 och 18 år. Tjejer och killar, från norr till söder, diskuterar Jersey, bloggar om USA och drömmer om de kommande veckorna i Juan-les-Pins, sommaren 2011.

I april får många elever information om vilken värdfamilj de kommer att bo i, vänskapsband knyts på Facebook och packlistor byts och uppdateras. Första planet, med destination Malta, lyfter den 14 juni. Noggranna förberedelser är viktiga, men vad behövs mer än det praktiska kring resan, som ett giltigt pass och en välfylld väska?
–Res med ett öppet sinne, säger James Crimp. –Du kommer att lära känna människor från hela världen så var öppen för det nya som väntar dig.

Den som planerar att åka utomlands nästa år, sommaren 2012, har 22 kursorter runt om i världen, 5 olika språk och mängder av aktiviteter och sporter att välja bland. Bland det breda utbudet märks särskilt den kombinerade språk- och modekursen i Brighton, Surf Camp i Portugal, resan Boston till Miami och intensivkursen i Silicon Valley utanför San Francisco.

Många ungdomar har fått upp ögonen för Asien, och som ett svar på detta erbjuder STS Kina 2012. Lektioner i mandarin ger eleverna inblick i världens största språk och fritiden spenderas med utflykter och shopping.
–Beijing är som en mix av nytt och gammalt, där moderna skyskrapor står bredvid tempel från Ming-dynastin. I Kina finns massor att upptäcka, berättar James Crimp.

• språkresor