STS stödjer Språkolympiaden

När Språkolympiaden, Handelskammarens årliga språktävling för ungdomar, startar under våren är STS en självklar partner.
– STS är med för att vi står bakom Språkolympiadens målsättning, att uppmuntra elever till att läsa moderna språk på högre nivå, säger Elin Roxhage, marknadskoordinator STS.

Svenska skolmästerskapen i språk lockar ungdomar från norr till söder. Cirka 7 000 högstadie- och gymnasieelever kommer att sätta sina tyska-, franska- eller spanskakunskaper på prov. De elever som går vidare i tävlingen kan vinna fina priser, bland annat presentkort på valfri språkresa eller kurs med STS och praktiska resväskor. För de som får mersmak väntar vidare språkstudier och kanske arbete ute i världen. Den som övervinner ett lands språkbarriärer har större chans att komma nära en annan kultur.
– Genom att kunna ett annat språk lär man sig också något om de människor som har språket som sitt modersmål, säger Elin Roxhage.

Intresset för Språkolympiaden har ökat, från att vara en företeelse i södra Sverige till att bli en nationell angelägenhet. Vid starten 2008 tävlade enbart Malmös grundskolor i spanska. Därefter tillkom tyska och franska med deltagande från hela Skåne och senare öppnades olympiaden för grund- och gymnasieskolor i hela landet. Dessutom kan dem med franska respektive spanska som modersmål numera tävla i en specialkategori.

I år sker regionfinalerna den 18 mars i norra, mellersta, östra och södra Sverige. Tävlingen avgörs under riksfinalen som äger rum den 1 april på Malmö Borgarskola.