​Johan Davidsson och Anders Dahlsjö – vinnare av Tjörn Runt by COWI 2017

​Johan Davidsson och Anders Dahlsjö – vinnare av Tjörn Runt by COWI 2017

Den 54:e upplagan av Tjörn Runt by COWI bjöd på en fartfylld dag med härlig kappsegling.

- Det har varit friska vindar under hela dagen och tidvis hårda åskbyar. Vindarna har krävt en aktiv segling av alla deltagare, berättar tävlingsledare Anders Torén. Det har varit ett stort intresse för den nya Cruising-klassen och det har ökat både bredden och antalet deltagare, fortsätter Anders Torén.

Till årets upplaga var 308 anmälda deltagare, 272 fanns med på startlinjen och 263 passerade mållinjen.

Nya klasser ökade bredden

Årets upplaga av Tjörn Runt by COWI bjöd på tre klasser. Classic seglades på ursprungsbanan med snabbast möjlig väg runt Tjörn och Coastal med längre bana som de större båtarna ofta väljer. Klassen Cruising seglades på Classic-banan utom tävlan, utan krav på mätbrev, och har gjorde det möjligt för alla att vara med. 242 st. av de anmälda hade valt att segla Classic banan och 66 st. Coastal-banan.

Johan Davidsson vann Classic

Johan Davidsson från Långedrag slutade som segrare i Classic-klassen i sin Smaragd. Michael Collberg från Mariestad blev tvåa med sin Express. Trea blev Magnus Lundberg från Stenungsund i sin Dynamic 35.

Anders Dahlsjö vann Coastal

Även i Coastal-klassen var det väl meriterade seglare som slutade på pallplatserna. Segrare på blev Anders Dahlsjö från Lerkil i sin Dominant 105. Tvåa blev Ola Sandell från Kristinehamn i sin First 40. Som trea slutade Erik Krister från norska Sandefjord, även han i en First 40.

Startgruppsvinnare

I ett så meriterat startfält är det en stor bedrift att vinna bland de som seglare i den egna startgruppen. Preliminära vinnare i de olika startgrupperna blev:

Startgrupp 1, Björn Mårdberg, Formula 18, BKSS (flerskrov Classic)
Startgrupp 2, Ola Sandell, First 40, CRSS, (Coastal)
Startgrupp 3, Anders Dahlsjö, Dominant 105, LBS (Coastal)
Startgrupp 4, Charles Jobson, X-372 masthead, GKSS (Coastal)
Startgrupp 5, Magnus Lundberg, Dynamic 35, STSS (Classic)
Startgrupp 6, Johan Davidsson, Smaragd, LDSS (Classic)
Startgrupp 7, Michael Collberg, Express, MSK (Classic)
Startgrupp 8, David Christoffersson, 707, XSS (Classic)
Startgrupp 9, Lars Sestervik, K22, SSF (Classic)

Bra samarbete för säkerhet

De friska vindarna ledde till några incidenter längs banorna med endast materiella skador. Tävlingsledningen har ett mycket bra samarbete med Sjöfartsverket, Sjöräddningen och FRO (Frivilliga Radio-organisationen) för ett säkert arrangemang.

För pressbilderhttp://goo.gl/K60VOQ uppdateras under kvällen

www.stss.se

facebook.com/stenungsundssegelsallskap

facebook.com/lillatjornrunt

facebook.com/tjornruntbycowi

På vår webbplats och i sociala medier hittar du mer information. Tjörn Runt på webben lever länge, ända tills nästa år.

Kontakt:
Christina Laneby

2017-08-19 21:00/CL

Tredje lördagen i augusti genomförs kappseglingen Tjörn Runt by COWI.

Söndagen den 13 augusti seglas den unika distansseglingen Lilla Tjörn Runt för 33:e gången runt Stenungsön. Kappseglingen har blivit en av Sveriges och Nordens största optimistjolletävling med närmare 300 deltagare. I år bjuder vi även in E-jollar och dessutom seglas en jubileumssegling, Stenungsön Runt, med den 50-års jubilerande jollen Jolly-Scott.

Veckan avslutas med Tjörn Runt by COWI som seglas  för 54:e gången lördagen den 19 augusti.  I Tjörn Runt by COWI möts olympiamästare och familjeseglare på samma banor runt Tjörn och tävlar under samma förutsättningar.