STS deltar i dialog med Skolverket!

För första gången så ges branschen möjlighet att komma till tals och påverka där det verkligen gör skillnad. Att STS är med är en självklarhet!

Skolverket har för första gången öppnat dialogen med branschföretagarna i frågor som kommer att påverka inte bara branschen utan även tusentals ungdomar, nämligen hur utformningen av de nya transport- och fordonsprogrammen skall se ut.

Onsdagen den 30 Augusti i år så bjöd skolverket in till ett arbetsmöte med syfte att granska och revidera de ämnesplaner som finns idag. STS deltog tillsammans med SFVF och verkstadsföretagarna som branschföreträdare och expertråd.

"Utbildning är en av de absolut viktigaste frågorna i branschen. Det är väl känt att hitta och behålla rätt och kompetent personal är en av våra största utmaningar, och den blir allt större i takt med att den tekniska utvecklingen ställer högre och högre krav på kompetensen hos våra medarbetare! Det är dagens ungdomar som kommer att vara kärnan i vår verksamhet imorgon och vårt fokus som branschföreträdare i arbetsgruppen är att lokalisera och lyfta de områden som kommer att göra dagens ungdomar anställningsbara imorgon! I takt med att kraven på kompetens ökar så höjs även statusen på yrket, det är inte mekaniker branschen söker längre, utan tekniker. Detta vill vi lyfta fram!"  säger Veronica Sköld, projektledare och kommunikatör på Sydhamnens Trailerservice Ab"Andra viktiga frågor är till exempel varför inte körkort är obligatoriskt i utbildningen, om den skall leda till högskolebehörighet eller inte och hur framtidens lärare skall valideras för att säkra kompetens inom respektive område".

Efter det senaste arbetsmötet i Augusti så kommer skolverket att granska och sammanställa det underlag arbetsgruppen har arbetat fram. Därefter kommer denna sammanställning att presenteras på nytt för gruppen.
STS kommer även att delta i en lärlingskonferens i december månad där bland annat gymnasie- och kunskapsminister, Anna Ekström, kommer att delta.

"Vi på STS är otroligt tacksamma över att få vara med på tåget och är mycket positiva till Skolverkets öppenhet och vilja att lyssna på oss! Det är med största engagemang som vi som är experter på vår bransch delar med oss av den kunskap vi besitter i dessa frågor" säger Veronica Sköld. "Det är dags för branschen att sluta sitta på läktaren och istället vara med och påverkar där det gör skillnad, vi på STS är med!".