Besöksnäringen i Sörmland växer

Besöksnäringen i Sörmland skapade 2018 sysselsättning för 2 790 personer, en ökning med 18 procent sedan 2010. I dag arbetar 16 400 personer i besöksnäringen i Östra Mellansverige. Det visar en rapport framtagen på uppdrag av Regionalt forum för turismanalys.
- Det är positivt att besöksnäringen växer, säger Magnus Nilsson, strateg Region Sörmland. Det finns stora möjligheter framåt med växande efterfrågan på bl a natur- och kulturupplevelser, och här kan Sörmland dra större nytta av närheten till Stockholm.

Besöksnäringen omsätter 3,6 miljarder
Besöksnäringens omsättning i Sörmland har ökat med 15 procent sedan 2010 och uppgick till 3,6 miljarder kronor år 2018. Omsättningen i Östra Mellansverige som helhet har ökat med 22 procent under samma period.

- Besöksnäringens utveckling mäts och beskrivs ofta i antal gästnätter och andelen utländska besökare, vilket är ett för enkelt sätt att beskriva Sveriges nya basnäring, säger Ola Lindgren Nilsson, vd STUA utvecklar besöksnäringen. Vi arbetar för att skapa fler reseanledningar och produkter för internationella besökare, fortsätter Ola. Utvecklingen går mot ett mer intressestyrt resande och kunderna vill kunna hitta och köpa produkterna digitalt. De utvecklande insatser som görs fokuserar på affärsutveckling mer riktat och att hitta rätt målgrupp som vill köpa produkten.

Ökning av antalet gästnätter
Antalet gästnätter på Sörmlands kommersiella boendeanläggningar har ökat med 20 procent sedan 2010, vilket är den i särklass högsta procentuella ökningen av jämförda län. Totalt gjordes drygt 1 200 000 övernattningar på länets kommersiella anläggningar. Med gästnätter avses gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter.

Samarbete mellan de fem länen i Östra Mellansverige
Regionalt forum för turismanalys är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna i Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötlands län. Syftet är att utveckla statistik- och analysfrågor i länen och dess kommuner. Den övergripande målsättningen är att stärka den gemensamma användningen och kunskapen kring statistik hos de deltagande regionerna. Regionalt forum för turismanalys samordnas av Västmanland Turism – en del av Region Västmanland.

Se mer i bifogad rapport.

För mer information, kontakta:Ola Lindgren Nilsson, vd STUA utvecklar besöksnäringen! 0155-222774, ola@stua.se

Magnus Nilsson, Strateg, Region Sörmland, 070-649 74 87, magnus.e.nilsson@regionsormland.se