Julita Gård vinner Stora Turismpriset 2018!

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2018 11:49 CET

Julita gård

För första gången sedan priset började delas ut så vinner Sörmlands kandidat, Julita gård! Stora Turismpriset delades ut i samband med Sveriges kommuners och landstings, SKL:s besöksnäringskonferens den 6 december i Stockholm.

För 25:e året i rad delar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, ut Stora Turismpriset som är på 100 000 kr. Priset delades ut av Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket och Cecilia Schelin Seidegård, ordförande i Stiftelsen förkunskapsfrämjande inom turism. Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige.

Sörmlands turismansvariga i kommunerna har getts möjlighet att nominera kandidat till Stora Turismpriset och enades om att utse Julita Gård som Sörmlands kandidat.

Juryns motiveringBesöksmålet Julita Gård har med platsens historiska miljö som grund framgångsrikt utvecklat en plats med en arena där många aktörer tillsammans bygger och delar kunskap, anser juryn.

“Julita Gård är en fantastisk skatt, en egen destination i sig och profilbärare för Sörmland, Sveriges slottsdestination” säger Ola Lindgren Nilsson vd på STUA.

Ytterligare information:
Ola Lindgren Nilsson, vd, STUA, 0155-22 27 74