Sörmland nominerar ReTuna till Stora Turismpriset 2019

Nomineringsjuryn för Sörmland har valt ut en kandidat för Stora Turismpriset 2019. Kandidaten stämmer väl överens med årets nomineringskriterier som fokuserar på hållbara besöksmål.

Till nomineringen valdes ReTuna Återbruksgalleria ut som kandidat på grund av sitt genomsyrande hållbarhetsarbete inom dimensionerna miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. En stark spelare och ett gott föredöme för hållbara företag och organisationer.

Med stor publicitet både nationellt och internationellt, förblir ReTuna världens första återbruksgalleria och har hittills haft besökare från över 25 länder.

Nomineringsjuryn skapades genom att bjuda in turismansvariga från hela regionen. Gemensamt har juryn valt ut kandidaten till nomineringen baserat på de kriterier Stora Turismpriset efterfrågar.

Motiveringen lyder: ReTuna har i sin form som kommersiell återbruksgalleria givit en ny dimension till Eskilstunas väletablerade hållbarhetsarbete, men är också en av de starkaste besöksanledningarna till staden. Här skapas förutsättningar för framtidens handel, där kommers mixas med cirkulär ekonomi i en hållbar harmoni.

-”I Eskilstuna driver vi miljöarbetet längre än många andra, något som gett oss global uppmärksamhet. Den här nomineringen är ytterligare ett kvitto på att Eskilstuna är en av världens mest miljösmarta industristäder”, säger Martin Roos, VD Destination Eskilstuna AB.

Nu hoppas Sörmland på ännu en seger, för andra året i rad! Förra året vann Julita Gård, Sörmland.

Om Stora turismpriset: Varje år delas Stora Turismpriset ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman. I år delas priset ut för 26:e året i rad. Förra året vann Julita Gård, Sörmland. Läs mer: https://tillvaxtverket.se/kampanjer/stora-turismpriset.html