Chalmersstudenten och landslagsorienteraren Lilian Forsgren fick studentidrottens internationella pris

Chalmersstudenten Lilian Forsgren fick i går ta emot årets internationella pris vid Sveriges Akademiska Idrottsförbunds Studentidrottsgala, för sina insatser vid Student-VM i orientering 2012.

- Det känns jätteroligt att genom priset få uppskattning för allt slit jag lägger ner. Det är särskilt kul att få priset från studentidrotten som har betytt så mycket för mig, säger hon.

23-åriga Lilian Forsgren, landslagslöpare som tävlar för Hallsbergsklubben OK Tisaren, tränar sedan fyra år tillbaka med Chalmers OL i Göteborg, där hon vid just Chalmers tekniska högskola studerar teknisk design, en master i materialteknik.

- Med studentidrottsföreningen har jag fått bra sparring och nya träningskompisar.

Lilian Forsgren tog emot priset vid Studentidrottsgalan i Uppsala, där Sveriges Akademiska Idrottsförbund firade 100 år, och där 100 studentidrottare från hela landet samlats för en helg av seminarier och föreläsningar.

Dubbla guld

Det var vid Student-VM i spanska Alicante som Lilian Forsgren, med guldmedalj både individuellt och i lag, starkt bidrog till den svenska andraplatsen i mästerskapets medaljliga.

- Student-VM håller hög standard inom orienteringen, det är steget under ”stora” VM. Många av världens topporienterare är också studenter, säger hon.

Nästa mål för Lilian Forsgren är EM i Portugal i vår.

För tävlingsbilder på Lilian Forsgren, använd gärna fritt foton från Flickr: http://www.flickr.com/photos/studentidrott/7514113840/in/set-72157630386553796

Fotograf: Klas Bringert, Sveriges Akademiska Idrottsförbund

Fakta årets utmärkelser inom studentidrotten 2012-2013

Årets eldsjäl: John Elf, Teknologkårens IF, Lund

Årets förening: Linköpings Studenters IF

Årets bild: Maria Svantemark, Lund

Årets vinnare i föreningstävlingen, deltagande i flest antal Student-SM: Teknologkårens IF, Lund

Årets internationella pris: Lilian Forsgren, Student-VM i orientering 2012

Motiveringen för årets internationella pris: Med två guld, både individuellt och i lag, förde hon upp Sverige till andra plats i medaljligan i en av den internationella studentidrottens största och mest traditionsfyllda tävlingar. Den enastående prestationen visar på både styrka, precision och en okuvlig målmedvetenhet.

För ytterligare information, kontakta gärna
Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig, Sveriges Akademiska Idrottsförbund
Joanna.lindstrom@saif.se  Tel: 0722-00 56 33