Fyra Jönköpingsstudenter till Student-EM i rodd

Den 13-16 juli 2017 avgörs Student-EM i rodd i Subotica, Serbien. Från Sverige och Jönköping deltar ett lag på fyra personer.

Laget består av Ebba Mårtensson, Elsa Andersson, Fanny Stävmo och Viola Karlsson som alla studerar vid Jönköpings Universitet.

- Förväntningarna på Student-EM är väldigt stora. Det ska bli oerhört kul att få åka ner och uppleva detta tillsammans och att få representera Jönköping University. Detta är vårt första Student-EM och jag hoppas på att vi gör ett bra lopp utifrån våra egna förutsättningar och blir nöjda över vår presentation, säger Ebba Mårtensson och får medhåll från sina lagkamrater. Fanny Stävmo fortsätter:

- Det ska verkligen bli grymt kul att få åka ner till Serbien och ro på Student-EM i år! Jag har bara suttit vid sidan och tittat på innan, när det gick i Hannover senast, 2015. Det är en häftig tävling, en stor organisation och många riktigt duktiga roddare. Studentrodd, eller rodd överhuvudtaget är ju inte så stort i Sverige (än!) jämfört med i många andra länder. Vi som åker ner nu har bara rott i 1,5-3 år och är ju egentligen riktiga nybörjare i jämförelse med många av de andra som kommer att vara där, men det kommer bli en häftig upplevelse och jag ser fram emot att få prata med roddare ifrån andra länder och höra hur organisationen ser ut hos dem. Studentrodden i Sverige har stor utvecklingspotential, och då är den här typen av plattform perfekt för informationsutbyte i ett försök att hitta någon form av best practice som man sedan kan sträva mot att applicera även i Sverige. Beträffande våra chanser så tror jag att vi har riktigt goda chanser att göra vårt bästa lopp ihop dittills!

Laget får även stort stöd från sitt lärosäte:

- Vi är riktigt stolta och nästan lite malliga över att ha studenter från Jönköping University med i Student-EM, säger Mats Jägstam, tf. rektor vid Jönköping University och fortsätter: Vi har många eldsjälar inom rodden i Jönköping, både bland våra studenter, medarbetare, Jönköpings Roddsällskap och även bland fler av våra partners, och nu håller vi alla tummar inför tävlingarna i Serbien. Vi vill så klart också passa på att hälsa Europas studentlag välkomna till Jönköping för Student-EM 2019, avslutar han.

Student-EM eller EUC (European University Championship) arrangeras av det europeiska studentidrottsförbundet (EUSA) varje udda år och är en bra erfarenhet inför framtida internationella tävlingar.

– Student-EM är ett utmärkt sätt för unga studentidrottare att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden, säger Johanna Olsson, generalsekreterare på Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

År 2019 kommer Jönköping stå som värd för Student-EM i rodd - ett samarbete mellan Sveriges Akademiska Idrottsförbund, Destination Jönköping, Jönköpings kommun, Jönköping University, Jönköping Roddsällskap och Huskvarna Roddsällskap med stöd av Svenska Roddförbundet, Jönköping University Sport Association och Jönköping University Rowing Association.

För mer information, kontakta kommunikationsansvarig Josefin Trogen: 010-476 54 95 eller josefin.trogen@saif.se

• Jönköping

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.