Innebandyspelare från Falun och Mora vann internationell utmärkelse

Sveriges Akademiska Idrottsförbunds internationella pris gick i år till damernas studentidrottslandslag i innebandy för deras magnifika prestation vid Student-VM i Prag 2012. Två av lagets 20 spelare spelar till vardags i Falun och Mora.

Damlaget vann guldet efter att ha gått obesegrat genom hela turneringen. Vinsten innebar Sveriges tredje raka mästerskapstitel. IBF Faluns Johanna Holmbom och KAIS Mora IF:s Sandra Fredriksson ingick i den trupp som tog hem guldet. Priset delades ut i samband förbundsmötet i Linköping.

– Inom innebandyn är vi stolta över denna utmärkelse. Det sporrar oss att fortsätta arbeta för att vår sport ska synas såväl i Universiaden som OS, vilket är vår vision, säger förbundskapten Curt Söderström.

För ytterligare information:
Curt Söderström, förbundskapten damlandslaget i innebandy, 070-588 90 97
Anders Manell, kommunikationsansvarig, 072-200 56 33, anders.manell@saif.se

• innebandy
  • falun
  • medaljer

• Dalarna

Sveriges Akademiska Idrottsförbund (SAIF) har 65 medlemsföreningar med sammanlagt cirka 65 000 studenter och är ett av Riksidrottsförbundets 69 specialförbund. SAIF samordnar det svenska deltagandet i Student-VM och Universiader och arrangerar på hemmaplan Student-SM, utbildningar och konferenser. Det övergripande syftet är att samordna och utveckla svensk studentidrott.