Johan Svensson enkelt till final på 800 m på Universiaden i Kazan – studentidrottens motsvarighet till ett olympiskt spel

Det var en enkel match för Johan Svensson på 800 meter att ta sig vidare från försöken till semifinal på Universiaden med tiden 1:52.04. Konkurrensen på Universiaden är stenhård med till exempel OS-tvåan, Amos, från Botswana som i semifinalen startar på banan bredvid Johan.

- Det gick lättare att ta sig vidare än jag hade förväntat mig med tanke på konkurrensen. Så fort jag kom i mål började jag fokusera på semifinalen som går imorgon, säger Johan Svensson.

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. I årets Universiad deltar cirka 13 500 idrottare vilket är fler än på London-OS. Flera av medaljörerna från London finns på plats i Kazan för att tävla om de åtråvärda medaljerna. Rysslands president Vladimir Putin invigde i lördags Universiaden.

För utförlig information om den svenska truppen se dokumentet Pressinformation i vårt pressrum på Mynewsdesk.

Anders Manell, presschef Team Sweden, 072-200 56 33

• Friidrott

• linnéuniversitetet
  • öland
  • student-sm
  • lärosäte

• Kalmar

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 67 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.