Johansson stal showen i poolen under Student-OS i Italien

Simmaren Victor Johansson stal showen i poolen genom en dominerande seger i 1500m frisim i Sommaruniversiaden 2019 i Napoli, Italien. Vilket satte tonen för kvällen då Victor bröt trenden för en annars amerikansk dominans. Svensken vann inte bara guld, utan satte även svenskt rekord.

NAPOLI, 6 juli - Kvällen öppnades med vad som är den längsta och utan tvekan den svåraste tävlingen, 1500m frisim. Den 20-årige svensken, som studerar och tränar vid University of Southern California, hade också klockat den snabbaste tiden att gå in i finalen.

De första 250m var det USA:s Nicholas Norman som tog ledningen med en halv kroppslängd och satte takten. Både Albert Escrits Manosa, Spanien, följt av Atsuya Yoshida, Japan, var nära att närma sig svensken.

Men med 500m kvar, var det Johansson, Norman och italienaren, Occhipinti (i den ordningen), som tog täten. Amerikanen, Norman, gav sig ett stort tryck på väggen på 1000m men Johansson kände genast hotet och steg längre fram och ledde med mer än en kroppslängd på 1200m. Från och med då förlängde han ledningen vid varje tur och fortsatte som om han precis börjat. När han klockade in vid 15:01.76 var den imponerande vinsten oundviklig.

När Johansson hoppade upp ur poolen hade han inte bara vunnit guldet, utan också slagit svenskt rekord. Stora delar av truppen, Team Sweden, satt på läktaren för att heja fram Sveriges första medalj i Sommaruniversiaden 2019.

Universiaden är en av världens största multiidrottsliga tävlingar (Student-OS) och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och fungerar ofta som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. I årets Sommaruniversiad deltar cirka 9000 tävlade från cirka 170 länder världen över.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.