Kina skriver amerikansk fotbollshistoria i Uppsala

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2013 14:55 CEST

Kina har lämnat klartecken för att delta i Student-VM i amerikansk fotboll, som spelas i
Uppsala våren 2014.

Det är inte bara tidernas första Student-VM i amerikansk fotboll utan också första gången Kina deltar i en internationell turnering i sporten över huvud taget.

– Det är fantastiskt att Kina kommer, det betyder mycket för sportens internationella spridning, säger Martin Söderberg, ordförande i Uppsala 86ers och projektledare för VM 2014.

Amerikansk fotboll börjar få fotfäste i Kina och är inne i en spännande utvecklingsfas. I höst lanseras en ny universitetsliga och i slutet av året tas 45 spelare ut till studentlandslaget.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund, SAIF, är värd för Student-VM i samarbete med den lokala arrangören Uppsala 86ers, Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, Uppsala universitet, SLU, Destination Uppsala och Fyrishov AB. Datum för mästerskapet är 1–11 maj 2014.

– Vi arrangerar regelbundet internationella studentidrottstävlingar i Sverige och att få stå
värd för det första Student-VM:et i amerikansk fotboll, som dessutom blir det största VM:et sett till antal deltagare, känns förstås mycket roligt, säger Josef Åhman, generalsekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Det planeras för 16 lag i mästerskapet (åtta dam- och åtta herrlag) och totalt 600 deltagare. De svenska trupperna tas ut i början av nästa år.

www.uppsala2014.com Student-VM:s hemsida
www.studentidrott.se Sveriges Akademiska Idrottsförbunds hemsida

Josef Åhman, generalsekretare Sveriges Akademiska Idrottsförbund,
josef.ahman@saif.se
070-330 96 81

Martin Söderberg, ordförande 86ers
martin@uppsala2014.com
070-374 74 00

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 69 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar.

Kommentarer (0)

Kommentera