Linköpings Studenters IF blev årets förening

Linköpings Studenters IF är årets förening 2012-2013 inom studentidrotten. De tog emot priset på 10 000 kronor vid Studentidrottsgalan i Uppsala i går.

- Det är en ära att få ta emot priset och jag är stolt och taggad inför framtiden. Det är många engagerade genom åren som bidragit med hårt arbete, säger Pia Carlsson, verksamhetschef på Campushallen, som drivs av Linköpings Studenters IF.

Hon tog emot priset vid Studentidrottsgalan i Uppsala, där Sveriges Akademiska Idrottsförbund firade 100 år, och där 100 studentidrottare från hela landet samlats för en helg av seminarier och föreläsningar.

Linköpings Studenters IF/Campushallen har under 2012-2013 bland annat satsat på ett nytt verksamhetsområde som heter Friluftsliv. De har också jobbat dopingförebyggande och vaccinerat föreningen mot doping genom Riksidrottsförbundet (RF).

- Vi har en spännande framtid och verksamheten växer. Det finns stora utvecklingsmöjligheter, säger Pia Carlsson.

Motiveringen för utmärkelsen årets förening: Linköpings Studenters IF bidrar på ett nytänkande sätt till att berika möjligheterna till idrottande för universitetets studenter. De gör det genom att erbjuda studenterna och andra målgrupper ett stort utbud med ledarledda aktiviteter med ett tydligt tillgänglighetsperspektiv. Studentidrottsföreningens verksamhet skapar härliga upplevelser och aktiviteter såväl inomhus som utomhus, året runt. Med en satsning på föreningsutveckling har föreningen byggt en stabil organisation som lett till arbete med spännande projekt bland annat kring dopingförebyggande insatser. Det resulterar i en imponerande helhet.

Fotograf: Klas Bringert, Sveriges Akademiska Idrottsförbund

Fakta årets utmärkelser inom studentidrotten 2012-2013

Årets förening: Linköpings Studenters IF

Årets eldsjäl: John Elf, Teknologkårens IF, Lund