Linköpingsstudenter blev årets studentmästare i futsal för andra året i rad

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 13:22 CET

LiU AIF Fotbollsklubb lag 2 - årets studentmästare i futsal.

I helgen gick Student-SM i futsal av stapeln i Lundbystrandshallen i Göteborg. I damklassen tog LiU AIF Fotbollsklubb hem både första- och andrapris och blev därmed årets studentmästare i futsal för andra året i rad.

Totalt 35 lag, ungefär 350 studenter, deltog i helgens turnering som bestod av tre olika klasser. I finalen stod LiU AIF Fotbollsklubbs två lag emot varandra, där LiU AIF 2 gick segrande ur striden. På tredje plats i damklassen kom GIH IF Finest från Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm som vann bronsmatchen mot Pars FC från Örebro.

LiU AIF Fotbollsklubb vann, förutom titeln Årets studentmästare 2016, möjligheten att med hjälp av Sveriges Akademiska Idrottsförbund representera Sverige och sitt lärosäte i Student-EM i futsal i Turkiet i juli, något som de såg positivt på.

”Vi är självklart sugna på att åka till EM och få chansen att spela större mästerskap”, säger spelarna.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.

Kommentarer (0)