Maria Svantemark från Lund tog årets studentidrottsbild

Maria Svantemark, Lunds Akademiska Ryttarsällskap, tog årets bild inom studentidrotten 2012-2013. Priset, 5 000 kronor, delades ut vid Studentidrottsgalan i går, den 19 oktober.

Bilden är tagen den 28 juni och föreställer det svenska laget i dressyrmomentet i tävlingen Student Riding Nations Cup i Lund. Det var första internationella studentryttartävlingen på svensk mark sedan 2007.

Motiveringen för priset: Fotografen har i ett ögonblick fångat kamratskap, skicklig samstämmighet och fokus. Motivet är dessutom hämtat från en idrott som under året travat tillbaka in i den svenska studentidrotten.

Årets utmärkelser delades ut vid Studentidrottsgalan i Uppsala, där Sveriges Akademiska Idrottsförbund firade 100 år, och där 100 studentidrottare från hela landet samlats för en helg av seminarier och föreläsningar.

Fakta årets utmärkelser inom studentidrotten 2012-2013

Årets förening: Linköpings Studenters IF

Årets eldsjäl: John Elf, Teknologkårens IF, Lund

Årets bild: Maria Svantemark, Lund