Medaljregn över Linköping på Student-SM

På Studentiaden fick Linköpingstudenterna ett guld i badminton, herrdubbel, och flera medaljer i badminton och fotboll. Linköpings Akademiska Ryttarklubb fick med sig ett guld i individuell dressyr och ett brons i individuell hoppning hem från Student-SM i ridsport. Studentiaden är en tävling som arrangeras av Sveriges Akademiska Idrottsförbund och samlar flera Student-SM.

I år hölls Studentiaden i Falun på Lugnet. Svenska studentmästare utsågs i idrotterna sjumannafotboll, badminton, innebandy och volleyboll. Student-SM i ridsport arrangerades i Linköping. Arrangemangen är en del av Sveriges Akademiska Idrottsförbunds 100-årsjubileum.

-  Det har varit spännande tävlingar med studentidrottare från hela landet. Det är kul att se hur naturligt det är att idrotta när man är student och hur naturligt det är att studera om man är idrottare, säger Johanna Olsson, tävlingsledare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Det individuella guldet i dressyr reds hem av Elin Andersson. Brons i hoppning gick till Linn Karlsson.

I badminton spelade Linköpingsstudenten Tobias Norlund final i alla badmintonklasser och fick med sig ett guld i herrdubbel tillsammans med Erik Strömberg. Norlund tog silver i singel och i mixedklassen med Cissela Lenkert. I mixedklassen knep även Linköping bronset.

I sjumannafotboll fick Linköping nöja sig med ett brons.

Anders Manell, kommunikationsansvarig, 010-476 54 94
Johanna Olsson, tävlingsansvarig, 070-330 54 81

För ytterligare information se www.studentiaden.se och www.studentidrott.se/ridsport

• innebandy
  • student-sm
  • lärosäte
  • medaljer

• Östergötland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 65 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.