Pressinbjudan: Studentidrotten jubilerar i Uppsala 19–20 oktober

Sveriges Akademiska Idrottsförbund firar i helgen sitt 100-årsjubileum i Uppsala med 120 deltagare från hela landet. 20-talet personer med förflutet inom studentidrotten bildar på lördagen en alumniförening. Landshövdingen Peter Egardt är en av alumnerna som deltar.

Vartannat år arrangerar Sveriges Akademiska Idrottsförbund Studentidrottsgalan, en inspirationshelg med föreläsningar och seminarier för våra medlemsföreningar. Detta jubileumsår hålls galan i Uppsala.

Då deltar studentidrottare, såväl aktiva, ledare, förtroendevalda som anställda från hela landet i ett program som pågår under två dagar på Hotell Gillet, i Fyrishov och på Värmlands nation. Till exempel föreläser roddstjärnan Lassi Karonen och så håller föreningen han till vardags tränar med, Uppsala Akademiska Roddarsällskap, i ett seminarium.

– Ett hundraårsjubileum är förstås ett tillfälle att blicka bakåt, men Studentidrottsgalan har samtidigt ett tydligt framtidsfokus. Vi representerar ett mycket aktivt förbund inom svensk idrott och kommer under helgen att sprida många goda exempel på hur verksamheten drivs ute i våra föreningar och diskutera hur studentidrotten kan fortsätta att utvecklas, säger Josef Åhman, generalsekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Var god se hela programmet, Inbjudan till Studentidrottsgalan.

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig
joanna.lindstrom@saif.se 010-476 54 94