Rekordung ny generalsekreterare för svensk studentidrott

I början på 2015 får Sveriges Akademiska Idrottsförbund en ny generalsekreterare, Johanna Olsson. Hon efterträder Josef Åhman som efter tolv år med studentidrott blir rektor för Folkuniversitetet.

Johanna Olsson kommer närmast från en tjänst som tävlingsansvarig på Sveriges Akademiska Idrottsförbund där hon främst jobbat med de svenska trupperna till Universiader, som är studentidrottens motsvarighet till ett olympiskt spel. Johanna har en fil. kand. i företagsekonomi med huvudområde sport management, Högskolan Dalarna, Falun kommer med sina 29 år vara den yngsta generalsekreteraren i RF-familjen.

- Jag är glad och hedrad över att ha fått förtroendet att bli ny generalsekreterare för Sveriges Akademiska Idrottsförbund och jag ska göra mitt yttersta för att förvalta och utveckla svensk studentidrott. Svensk studentidrott är och ska förbli det självklara valet för studenter som idrottar, oavsett ambitionsnivå, säger Johanna Olsson tillträdande generalsekreterare.

Mer info:
Johanna Olsson, tillträdande generalsekreterare, 076-237 30 82

• student-vm
  • student-em
  • generalsekreterare
  • universiad

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 50 000 medlemmar.