Svenska studenter till Student-VM i orientering

Den 17-21 juli avgörs Student-VM i orientering i Kuortane, Finland. I den svenska truppen finns 12 studenter från Karolinska Institutet, Sveriges Lantbruksuniversitetet, Uppsala Universitet, Jönköpings Universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Högskolan Dalarna, Göteborgs Universitet och Linköpings Universitet.

Den svenska truppen består av sex damer och sex herrar. Kriteriet för att få representera Sverige i Student-VM är att deltagaren måste vara student vid en eftergymnasial utbildning, svensk medborgare samt mellan 17-25 år. Den svenska truppen består av:

Chalmers Tekniska Högskola
Andrea Svensson
Filip Ossiansson

Linköpings Universitet
Anton Johansson
Ville Johansson

Karolinska Institutet
Emma Bjessmo

Sveriges Lantbruksuniversitet
Elin Carlsson

Uppsala Universitet
Linnea Golsäter
Johanna Öberg
Jens Rönnols

Jönköpings Universitet
Tilda Johansson

Högskolan Dalarna
Anton Forsberg

Göteborgs Universitet
Filip Grahn

Truppen är uttagen av Svenska Orienteringsförbundet och deltagandet administreras av Sveriges Akademiska Idrottsförbund. Förutom den tävlande truppen finns en förbundskapten, en fysio samt en Head of Delegation på plats från Sverige.

- [Det är] ett härligt gäng med många spännande framtidslöpare. Alla utom Filip Ossiansson har tidigare sprungit i juniorlandslaget och Emma Bjessmo sprang nyligen EM, säger förbundskapten Susanne Barkholt.

Student-VM avgörs vartannat år, senast var 2016 i Ungern där den svenska truppen tog fem guld och två brons.

- Vi kommer säkert att vara med och fightas högt upp även i år, men huvudfokus ligger på utveckling och att skaffa värdefulla erfarenheter för framtiden, säger Barkholt.

För mer information eller kontakt med deltagarna, vänligen kontakta kommunikationsansvarig Josefin på josefin.trogen@saif.se eller 010-476 54 95.