Svenskt rekord igen i simning under Sommaruniversiaden

Sommaruniversiaden, studenternas motsvarighet till olympiska spelen, är i full gång i italienska Neapel. Under onsdagskvällen slog svenske Adam Paulsson till med ett svenskt rekord på 400 meter medley.

Det går bra för de svenska simmarna under Sommaruniversiaden. Tidigare under spelen tog Victor Johansson guld och slog svensk rekord på 1500 meter frisim. Under onsdagskvällen var det dags igen för svensk succé när Adam Paulsson stod för ett svenskt rekord på 400 meter medley med tiden 4:17.32.

Adam har sen tidigare i mästerskapet slagit personligt rekord i 200 meter bröstsim med tiden 2:13.10.

Universiaden är en av världens största multiidrottsliga tävlingar (Student-OS) och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och fungerar ofta som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. I årets Sommaruniversiad deltar cirka 9000 tävlade från cirka 170 länder världen över.

För frågor, kontakta tränaren: Kevin Thorvaldsson tel: + 4676 7950 201

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.