Sverige uteslutna ur Student-VM i golf

Efter första dagens spel i Student-VM i golf fick de svenska spelarna reda på att de ej får tävla vidare om medaljer på grund av att de har licens som professionella golfare. Detta efter en regeländring som genomförts sedan det förra Student-VM arrangerades 2012, då proffslicens var tillåten.

- Det är otroligt tråkigt att vi har hamnat i den här situationen, säger Sofia Grönberg Whitmore och James Parker, lagkaptener för de två svenska lagen. Spelarna har jobbat hårt för att komma med i laget under två år, de har sett fram emot det i massor och vi lider verkligen med dem. Vi kommer dock att fortsätta att spela under veckan men utom tävlan och med sportslig inställning att göra vårt bästa att uppnå högsta spelstandard.

- Situationen är mycket frustrerande. De svenska spelarna är studenter som arbetar hårt för att kombinera sina studier med en elitsatsning i sin idrott och det är beklagligt att inte regeländringen kommunicerats tydligare, säger Daniel Kudrén, tävlingsansvarig på Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Tävlingarna i Student-VM i golf pågår under veckan i Schweiziska Crans-Montana och avgörs på fredag.

Daniel Kudrén, tävlingsansvarig
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
daniel.kudren@saif.se

Sofia Grönberg-Whitmore, sportchef
School of Golf
sofia.gronberg@schoolofgolf.se

• golf

• Halland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar.