​VUGI i Växjö vinner Årets studentidrottsfilm vid Studentidrottsforum 2019

I helgen arrangerade Sveriges Akademiska Idrottsförbund, tillsammans med Chalmers Studentkårs Idrottssällskap och Göteborgs Akademiska Ryttarsällskap, Studentidrottsforum 2019 i Göteborg med deltagande studentidrottare från hela landet. VUGI i Växjö utsågs till vinnare i kategorin Årets studentidrottsfilm.

VUGI i Växjö vann priset med motiveringen: Årets studentidrottsfilm visar på ett inspirerande sätt föreningens breda utbud av träning. Genom att visa aktiviteter med både styrka, tempo och lugn finns det något för alla. Glädjen och gemenskapen ger ett välkomnande intryck och att få flyga in till sin studentidrottsförening är mäktigt!

- Vi vet att filmer har lätt att få spridning och skapa nyfikenhet. En bra film kan locka nya medlemmar och deltagare. I år är första gången vi delar ut pris till Årets studentidrottsfilm och det känns extra roligt! Priset för Årets studentidrottsfilm tilldelas en film som speglar studentidrotten som det självklara valet, säger Johanna Olsson, generalsekreterare i Sverige Akademiska Idrottsförbund.

Årets studentidrottsfilm belönas med en prissumma på 5 000 kronor.

Under galakvällen delades fyra utmärkelser inom studentidrotten ut; Årets förening, Årets eldsjäl, Årets studentidrottsfilm och Årets foto.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.

För fler frågor, kontakta Johanna Olsson, generalsekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbund på tel: 010-476 54 91.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.