​Årets Trädgårdsbok 2016 blir Träd i urbana landskap och Stadsträdslexikon

Stockholms Gartnersällskap har utsett Träd i urbana landskap samt Stadsträdslexikon av Henrik Sjöman och Johan Slagstedt till Årets Trädgårdsbok 2016. Vinnarna offentliggjordes på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg under torsdagen.

I juryns motivering kan man läsa:
Visst kan högklassig kurslitteratur också fängsla andra än studerande! Dessa tunga volymer, som båda inleds med att ”Vikten av grönska i våra städer kan inte överskattas”, är givande läsning för alla trädintresserade.

Träd i urbana landskap, beskriver på djupet viktiga aspekter i stadsträdsanvändning. Stadsträdslexikonär ett referensverk med över 1000 träd för stadens alla platser och situationer. Tillsammans utgör deett ovärderligt verktyg i arbetet att skapa livskraftiga trädbestånd och därmed hållbara och attraktiva städer.

Jens Fredholm, Studentlitteraturs förläggare inom ämnet, säger:
    - Henrik och Johan har tillsammans med de andra författarna åstadkommit två mycket ambitiösa referensverk, stort grattis! Bildmaterialet är helt unikt samtidigt som detaljeringsgraden är hög, en ovärderlig kunskapskälla för trädgårdsingenjörer och landskapsarkitekter men också en källa till inspiration för alla.

Om Stockholms Gartnersällskap
Stockholms Gartnersällskap är Sveriges äldsta trädgårdsförening. Det stiftades i juni 1848 i syfte att ”främja medlemmarnas fortskridande och förkofran i hvad som trädgårdkonsten tillhör genom att bereda tillfälle till utbyte af idéer och erfarenhetsrön”. Utmärkelsen Årets Trädgårdsbok instiftades 2003 för att visa på den breda utgivningen och lyfta fram trädgårdsböcker av god kvalitet.

Läs juryns fullständiga motivering på Gartnersällskapets webbplats