En-till-en i skolan på vetenskaplig grund

Runt om i världen och inte minst i Sverige görs omfattande satsningar på s.k. En-till-en-skolor. Vad händer när dessa digitala satsningar blir verklighet? Blir elevernas kunskapsresultat bättre? Påverkas undervisningen och blir lärarna överflödiga? I Studentlitteraturs antologi Den trådlösa pedagogiken ger Tomas Kroksmark och hans medförfattare forskningsbaserade svar på dessa viktiga skolfrågor.

Pedagogikens historia är full av betydelsefulla förändringar. Då pennan började användas för att externalisera våra minnen, då didaktiken definierades och då skolan blev obligatorisk för alla barn är några av de viktigaste. Idag står vi inför ännu en stor och viktig förändring – digitaliseringen av pedagogiken. Datorer, surfplattor och smarta telefoner har sakta men säkert tagit sig in i barn- och ungdomsskolan och förhållandet en dator per elev och lärare är på väg att bli verklighet.

Att studera vad den här utvecklingen kommer att få för konsekvenser kräver vetenskaplig stringens och Den trådlösa pedagogiken är ett resultat av just sådana studier. Boken, som är ett samarbetsprojekt mellan verksamma lärare och forskare, är en kombination av vetenskapligt grundad kunskap och en debatt som är grundad i forskningsdata.

– Med den här boken vill vi försöka ge svaren på vad det är som händer i skolan då En-till-en blir en realitet i klassrummet, säger bokens redaktör, Tomas Kroksmark. Datorer av olika slag betyder stora investeringskostnader för kommuner och för fristående skolorganisationer, varför det är rimligt att ställa frågor om vad sådana kunskapsartefakter för med sig i skolans vardagsarbete.

Bokens kapitel ligger närmare den vetenskapliga artikelns struktur än det traditionella bokkapitlets. Tanken är, i enlighet med den nya skollagen, att läsaren ska kunna följa och kritiskt granska den vetenskapliga processen och inte bara de resultat som presenteras.

– Min förhoppning är att bokens bidrag ska stimulera till och driva fram ytterligare kunskaper och diskussioner om En-till-en i skolan, där det gemensamma målet måste vara att vi alla ska förstå digitaliseringens begränsningar och möjligheter på ett bättre sätt för att på så vis tillsammans utveckla svensk skola, säger Tomas Kroksmark.

Den trådlösa pedagogiken vänder sig till skolchefer, rektorer, förskolechefer och lärare i barn- och ungdomsskolan liksom till lärarstudenter. Boken riktar sig också till skolpolitiker som har att besluta om En-till-en-satsningar i skolan.

Om redaktören och författarna:
Tomas Kroksmark är legitimerad lärare och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Övriga medverkande är Johan Albertsson, Lars Almén, Malin Ek, Lina Kenthsdotter Persson, Mikael Segolsson och Moni Sohlberg.