Ny bok belyser krishantering i Sverige

Vad gör egentligen de som har ansvar och förväntningar på sig att ställa saker till rätta i en krissituation? Hur fungerar mediernas granskning och hur agerar andra parter som har till uppgift att utkräva ansvar? I den nya boken Perspektiv på krishantering presenteras hur offentliga miljöer kan arbeta med förberedelse, krishantering samt att lära och reformera efter kriser.

– Genom att studera kriser går det att tydliggöra och avskilja händelser i tid. Detta gör det lättare att sätta strålkastare på intressanta dynamiker i grupper, organisationer eller samhället i stort, menar bokens redaktörer Edward Deverell, Dan Hansén och Eva-Karin Olsson verksamma vid Försvarshögskolan i Stockholm.

Det har med denna utveckling i minne blivit allt mer uppenbart att förberedelser för och hantering av kriser och katastrofer numera är en färdighet som är nödvändig för politiker och praktiker på alla nivåer inom den offentliga förvaltningen.

– Det handlar inte alltid om akuta internationella kriser, utan alltmer om samhällssäkerhet, vardaglig politik och offentlig förvaltning i relation till kriser. Exempel på detta kan vara hur man organiserar krisprevention, hur man kommunicerar i kris och det efterarbete som sker i form av ansvarsutkrävande och inlärning, säger Edward Deverell, Dan Hansén och Eva-Karin Olsson.

Boken ger en översikt av krishanteringsfältet och vill stimulera till diskussioner kring relevansen av och utgångspunkter för fältet. Genomgående i boken presenteras fallbeskrivningar av verkliga händelser och faktiskt handlande. Bland annat diskuteras Göran Perssons ledarskap under tsunamikatastrofen och Findus agerande av den så kallade Hästköttskandalen.

– Vi har valt att levandegöra teorierna med empiriska illustrationer för att underlätta förståelsen för de teoretiska resonemangen, och för att väcka en nyfikenhet på den värld som omger läsaren. Det har tidigare saknats en bok på svenska som beskriver krishantering som ett vetenskapligt fält och belyser dess tvärvetenskapliga karaktär berättar bokens redaktörer.

Utöver studenter inom samhällsvetenskapliga utbildningar vänder sig Perspektiv på krishantering till alla som arbetar med eller som har ett särskilt intresse för kriser och oförutsedda händelser.

Om författarna:

Edward Deverell, Dan Hansén och Eva- Karin Olsson (red.) forskar och undervisar i statsvetenskap med inriktning mot krishantering vid Försvarshögskolan i Stockholm. Övriga författare är: Fredrik Bynander, Anne-Charlott Callerstig, Pär Daleus, Jesper Falkheimer, Anders Johansson, Kristina Lindholm, Lars Nord och Lina Svedin.

För beställning av recensionsexemplar, kontakta Pia Johansson, förlagsassistent  pia.johansson@studentlitteratur.se