5 fakta om utbildning

Allt fler i världen utbildar sig och i Sverige blir andelen högutbildade allt fler. Här är fem fakta om svenskarnas utbildning.

1. Nästan 1,3 miljoner högutbildade

Av alla svenskar i åldern 25-64 år har 41 procent fullföljt en utbildning efter gymnasiet. Det är totalt nästan 1,3 miljoner personer.

2. Fler kvinnor än män på universiteten

Mer än hälften, eller närmare bestämt 53 procent, av alla kvinnor i åldern 25-34 år har en eftergymnasial utbildning. Motsvarande siffra bland männen i samma ålder är 39 procent. Även universiteten och högskolorna domineras av kvinnliga studenter.

3. Danderyd och Lund högst andel högutbildade

Att Stockholmskommunerna toppar listan över kommuner med högst andel invånare med minst en treårig eftergymnasial utbildning, är inte särskilt överraskande. Dels bor det många unga där, dels finns det många företag inom branscher som kräver hög utbildning. Lund är en universitetsstad och har många forskarutbildade, vilket förklarar topplaceringen.

4. Samhälle, juridik och handel vanligaste inriktningarna

Av alla personer som valt att studera vidare efter gymnasiet är samhällsvetenskap, juridik, handel och administration de vanligaste inriktningarna.

5. Kvinnor väljer vård, män blir ingenjörer

Det finns en tydlig skillnad i val av utbildning mellan könen. Nästan var fjärde man med eftergymnasial utbildning väljer någon slags ingenjörsutbildning, medan en femtedel av kvinnorna söker sig till ett vård- eller utbildningsyrke.

Sök, hitta och jämför utbildningar på Studentum.se

Källa: Statistiska Centralbyrån (2014)

/Studentumredaktionen

• Rapporter