Studentum medverkar i podcast om stipendier

Onsdagen den 27 maj klockan 11.30 sändes avsnitt 7 av Sveriges Radios nya podcast ”Sverige – så funkar det” i P3, där Studentums informationschef Gustav Kullander medverkade för att berätta mer om vad som krävs för att få ett stipendium i Sverige.

”Sverige – så funkar det” är en Sverigeguide i podcast-format från Sveriges Radio P3 som riktar sig till ”alla förvirrade utlänningar”. I varje avsnitt träffar programledaren Marika nya svenskar som behöver tips och råd för att förstå sig på lilla landet lagom. Hur får man till exempel ett jobb, hur hittar man bostad och hur deklarerar man?

Avsnitt 7 av ”Sverige – så funkar det” handlar om hur man får råd att plugga om man inte har möjlighet att få studiebidrag- eller lån. Marika ringer upp Gustav Kullander, Informationschef på Studentum Sverige och frågar vad som krävs för att få ett stipendium i Sverige
– Det finns inga generella regler för vem som kan få ett stipendium, utan det är stiftelsen, föreningen eller företaget som ger ut stipendiet som bestämmer reglerna kring vem som får söka och vad som krävs, säger Gustav Kullander.

Här kan du lyssna på hela podcasten.

Mer om stipendier
Stipendier delas ut till såväl studenter och privatpersoner som företag med avsikt att främja ett särskilt ändamål. Det finns alla möjliga stipendier att söka! Det finns exempelvis stipendier för studier, stipendier för kultur, vård, idrott och mycket mer.

Tänk på att du inte behöver begränsa dig till en viss typ av stiftelse. Om du exempelvis är fotograf och ansöker om stipendium hos en stiftelse som stödjer kulturprojekt så kan du samtidigt söka stipendier genom din hemkommun, länsstyrelse, församling, skola och så vidare.

Vilka stipendier du kan söka kan du ta reda på själv eller genom att anlita en stipendiekonsult som tar fram dem åt dig.

Olika stiftelser har olika krav som man måste uppfylla för att få söka. Det är därför viktigt att ta reda på vad som gäller innan du skickar ansökan - det bästa är att ringa stiftelserna och fråga vad som gäller. En ansökan innehåller ofta ett personligt brev, en meritförteckning, cv, referenser, bakgrunden till varför du söker, vad du ska använda pengarna till och hur mycket du önskar få.

Läs mer om stipendier på Studentum.se