Studentum vinner bästa 404-sida

Conversionista! har undersökt Sveriges 201 största och bästa sajter (enligt InternetWorld och KIA-index 2013) och utsett Studentum till vinnare av mest välanpassade 404-sida 2014!

En 404-sida är den landningssida du hamnar på om du manuellt skriver in en url och stavar fel, eller du klickat på en länk som leder till en borttagen sida. Oftast möts du av ett felmeddelade i stil med “sidan hittades inte”.

Det viktigaste att få med på sin 404-sida är enligt Conversionista! bland annat en klickbar logga som dirigerar användaren till startsidan, en sökruta, en lista på de populäraste sidorna på sajten, kontaktuppgifter samt en ursäkt och en förklaring till varför användaren har hamnat där. Studentum prickar rätt på många punkter, menar Conversionista!.

Enligt Conversionista!s undersökning har endast 18 av 201 av Sveriges bästa sajter en anpassad 404-sida. 24 procent har ingen felsida alls, visar “error” eller “page not found” och fem procent omdirigerar besökaren automatiskt till startsidan utan förklaring. Övriga företag som fick bra betyg för sina 404-sidor är ICA, MatHem, Aftonbladet och Systembolaget.

Läs hela rapporten från Conversionista här.

• konvertering